
Przegląd Podatku Dochodowego nr 2 (626) z dnia 20.01.2025
Ryczałt ewidencjonowany od przychodów z usług reklamowych
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi reklamowe (PKD 73.11.Z). Czy taka działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to jaka stawka ryczałtu będzie właściwa?
Działalność w zakresie świadczenia usług reklamowych można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a podatek będzie wynosił 15% tych przychodów.
Stosowanie opodatkowania działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), zwana dalej ustawą. Z jej uregulowań wynika, że opłacanie ryczałtu ewidencjonowanego nie zawsze jest możliwe. W szczególności opodatkowania ryczałtem nie stosuje się do podatników w okolicznościach określonych w art. 8 ustawy, w tym m.in. gdy:
- osiągają przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych lub działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
- wytwarzają wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Nie przewidziano tu ograniczenia w stosowaniu opodatkowania ryczałtem dla przychodów z działalności usługowej w zakresie usług reklamowych. Oznacza to, że w sytuacji podatnika wybór opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w tej formie będzie dopuszczalny.
Odnosząc się do kwestii ustalenia wysokości stawki ryczałtu, należy zwrócić uwagę, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, generalnie ryczałt od przychodów z działalności usługowej wynosi 8,5% tych przychodów. Ta stawka jednak nie obowiązuje, gdy prowadzona działalność jest sklasyfikowana do kategorii usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy. W takim przypadku trzeba stosować stawkę ryczałtu określoną w tych przepisach.
W przedstawionym stanie faktycznym podatnik świadczy usługi sklasyfikowane według PKD w podklasie 73.11.Z "Działalność agencji reklamowych". Na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. poz. 1676 ze zm., tego rodzaju działalność mieści się w dziale 73 "Usługi reklamowe; usługi badania rynku i opinii publicznej". Dla przychodów z każdej działalności objętej tym działem, a więc również ze świadczenia usług reklamowych przez agencje reklamowe (PKWiU 73.11), na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy przypisana została stawka ryczałtu w wysokości 15% przychodów.
Podsumowując, jeżeli podatnik skorzysta z możliwości wyboru opodatkowania działalności gospodarczej w zakresie usług reklamowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wówczas będzie płacił ten podatek w wysokości 15% przychodów osiąganych ze świadczenia usług.
www.PodatekDochodowy.pl - Zryczałtowany podatek dochodowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|