podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 72 (696) z dnia 9.09.2010

Rozliczanie rabatów w przychodach i kosztach przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy używają różnych sposobów, aby zdobyć i utrzymać kontrahentów. Jednym z częściej stosowanych jest rabat finansowy bądź towarowy. Jego wystąpienie wywołuje określone skutki podatkowe zarówno po stronie przedsiębiorcy, który go udzielił, jak i tego, który go otrzymał.


Bonifikata, czyli rabat finansowy

Rabat finansowy w praktyce nazywany bywa również opustem lub bonifikatą. Stanowi on swoistą zniżkę, zazwyczaj procentową od ustalonych cen towarów, a możliwość jego uzyskania nie dotyczy wszystkich nabywców. Obniżenie pierwotnie ustalonej ceny sprzedawca najczęściej proponuje bowiem określonym grupom nabywców, np. płacącym gotówką, realizującym płatności przed oznaczonym terminem, czy też kupującym dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.

Przychodem z działalności gospodarczej u przedsiębiorcy będącego zarówno osobą fizyczną, jak i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont oraz pomniejszeniu o należny VAT. Z tego względu, jeżeli sprzedawca udziela rabatu, wówczas do przychodów powinien przyjąć kwotę pomniejszoną o jego wysokość. Jeżeli chodzi o moment, w którym powinien pomniejszyć przychody o wartość rabatu, to możemy tu mieć do czynienia z dwoma przypadkami.

W pierwszym przypadku, gdy rabat jest udzielany w chwili sprzedaży towarów, jego kwota pomniejsza cenę wykazaną na fakturze wystawianej przez sprzedawcę.

Drugi przypadek dotyczy udzielenia rabatu w odniesieniu do wcześniej zrealizowanych dostaw, tj. po zakupie towaru. W takim przypadku sprzedawca powinien zmniejszyć przychód dopiero w momencie realizacji rabatu, czyli wówczas, gdy odbiorca z niego skorzysta. Nie zachodzi tutaj konieczność korekty przychodów wstecz.

U nabywcy towarów, któremu został udzielony rabat, pomniejsza on koszty uzyskania przychodów. Zmniejszenie kosztów następuje u nabywcy w momencie uzyskania rabatu. Dzięki takiemu mechanizmowi nabywca nie musi dokonywać korekty kosztów wstecz, lecz pomniejsza koszty o kwotę rabatu w rozliczeniu za okres, w którym faktycznie został on udzielony. Otrzymanie rabatu finansowego powoduje obniżenie ceny zakupu, czego nie można utożsamiać z uzyskaniem nieodpłatnego świadczenia. Tym samym wartość rabatu uzyskanego w związku z zakupem towarów nie będzie zaliczana do przychodu z działalności gospodarczej.


Rabat towarowy

Z rabatem towarowym mamy do czynienia w sytuacji, gdy sprzedawca bezpłatnie dodaje do sprzedanej partii towaru dodatkową jego ilość. Przykładowo producent odzieży może ustalić, że przy zakupie 30 płaszczy nabywca otrzyma jeden dodatkowo gratis. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że charakterystyczne dla rabatu towarowego jest jego wręczenie w momencie nabycia określonego towaru. Istotne jest również, że rabat towarowy powinien polegać na dodaniu do zakupionego towaru określonej ilości tego samego towaru, tj. sprzedanego nabywcy. W przypadku bowiem wydania innego towaru będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą premiową, która powoduje inne skutki podatkowe.

Przy rabacie towarowym za tę samą kwotę sprzedawca sprzedaje większą ilość towaru. Zatem jego przyznanie powoduje w konsekwencji po stronie podmiotu go udzielającego obniżenie cen sprzedaży. Zniżkę wynikającą z zastosowania rabatu towarowego sprzedawca powinien uwzględnić, określając wartość sprzedaży na fakturze (rachunku) dokumentującej zawarcie transakcji. Dokument ten stanowi podstawę ujęcia przychodu w ewidencji księgowej sprzedawcy oraz wykazania kosztu w księgach nabywcy.

Pomimo uzyskania niższego przychodu u sprzedawcy kosztem podatkowym jest cała wartość wydatku poniesionego w związku z zakupem towarów wydanych nabywcy (w tym wartość towaru gratisowego). Tego typu działanie marketingowe ma bowiem z założenia służyć zwiększeniu sprzedaży. Dlatego wydatki na nabycie towarów, które dodawane są nabywcom do zakupów w ramach rabatu towarowego, podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych.

U nabywcy rabat towarowy powoduje obniżenie ceny zakupu towarów, gdyż za tę samą kwotę nabywa on większą ilość towaru. Skoro cena za towar ulega zmniejszeniu na skutek udzielenia rabatu, to w efekcie końcowym kwota zapłacona przez nabywcę stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym również tych wydanych jako rabat. W ten sposób do kosztów nabywcy zaliczana jest nie tylko wartość towarów przed uzyskaniem rabatu, ale również wartość towaru wręczonego jako rabat (gratis).


Przykład

Producent krzeseł przyznaje rabaty towarowe kontrahentom, których jednorazowy zakup oferowanych przez niego produktów przekroczy 30 szt. Za każde następne 5 szt. nabywca otrzymuje rabat w postaci 2 dodatkowych krzeseł. Jednostkowa cena krzesła wynosi 380 zł.

W sierpniu 2010 r. sklep meblowy kupił u podatnika 42 krzesła i uzyskał prawo do 4 gratisowych. W tej sytuacji jednostkową ceną nabytych krzeseł jest kwota 346,96 zł wyliczona w następujący sposób:

  • koszt zakupu towarów:
    (42 szt. × 380 zł) = 15.960 zł,
     
  • ilość otrzymanego towaru: 46 szt.,
     
  • cena jednostkowa po rabacie
    (15.960 zł : 46 szt.) = 346,96 zł.


W sytuacji wydania towaru jako rabatu, nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem po stronie nabywcy. Aby bowiem go otrzymać, przedsiębiorca musiał wcześniej kupić określoną ilość towaru. Oznacza to, że dla celów podatkowych nie będzie on stanowił przychodu z działalności gospodarczej.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.),
     
  • ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

www.PodatekDochodowy.pl - Koszty podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.