podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (305) z dnia 1.09.2011

Likwidacja towarów handlowych a koszty podatkowe

Prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie hurtowego handlu opakowaniami jednorazowymi. Kilka lat temu jeden z naszych klientów, do produkowanych przez siebie wyrobów, zamówił partię opakowań ze swoimi znakami firmowymi. Do tej pory nie odebrał jednak tych opakowań. W związku z tym obecnie zamierzamy je zlikwidować. Czy wartość zlikwidowanych towarów handlowych (w cenie ich zakupu) możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?

Zgodnie z ogólną definicją kosztów uzyskania przychodów, wyrażoną w art. 22 ust. 1 updof, za koszty podatkowe uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Z pytania wynika, że firma (tj. hurtownia), kilka lat temu na zamówienie konkretnego klienta zakupiła partię opakowań jednorazowych w celu ich sprzedaży, a w konsekwencji uzyskania przychodu z działalności gospodarczej.

Klient jednak nie odebrał zamówionych opakowań, co spowodowało, że firma nie może uzyskać spodziewanego przychodu. Istotna jest przy tym okoliczność, że na opakowaniach tych, zgodnie z życzeniem zamawiającego, znajdują się jego znaki firmowe, a więc sprzedaż tych opakowań innemu kontrahentowi nie jest możliwa.

W takiej sytuacji likwidacja omawianych opakowań (towarów handlowych) jest uzasadniona z gospodarczego i racjonalnego punktu widzenia. Jej skutkiem ekonomicznym będzie jednak strata, którą poniesie firma w środkach obrotowych.

Należy zatem zauważyć, że w rozpatrywanym stanie faktycznym została spełniona przesłanka (określona w art. 22 ust. 1 updof), wystąpienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem wydatku na zakup opakowań a uzyskaniem przychodu bądź potencjalną i realną możliwością jego osiągnięcia. Zarazem art. 23 updof, zawierający katalog wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów, nie wymienia strat powstałych w towarach handlowych.

Jednak zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne, z dyspozycji wspomnianego art. 22 ust. 1 updof wywodzą, że strata w środkach obrotowych może być uznana za koszt uzyskania przychodów, wyłącznie wówczas, gdy:

1) jest normalnym następstwem prowadzonej działalności w danej branży, a podatnikowi nie można przypisać winy przy jej powstaniu, nie mógł on bowiem przewidzieć powstania szkody, ani też jej zapobiec, mimo dochowania należytej staranności (m.in. wyrok WSA w Gdańsku z 18 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Gd 949/09 - orzeczenie prawomocne, a także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 stycznia 2010 r., nr IPPB1/415-867/09-2/AG) oraz

2) została odpowiednio udokumentowana, w sposób nie budzący wątpliwości - tak, aby przedsiębiorca mógł się na te dowody powołać w toku ewentualnej kontroli organu podatkowego, a kontrolujący mógł dokonać ich oceny i ewentualnej weryfikacji (por. wyrok NSA z 3 kwietnia 2008 r., sygn. akt II FSK 216/07).

Zwróć uwagę!

Każdy przypadek straty w środkach obrotowych należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących sprawie i oceniać pod kątem całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika. W razie ewentualnego sporu z organami podatkowymi, to na podatniku ciąży obowiązek wykazania, że powstała strata nie jest rezultatem jego zaniedbań i braku należytej staranności, lecz jest efektem czynników obiektywnych, niezależnych od podatnika.

Podsumowując, z pytania wynika, że zakup towarów handlowych (opakowań jednorazowych ze znakami firmowymi zamawiającego) miał na celu osiągnięcie konkretnych przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a utrata przydatności tych opakowań do sprzedaży nastąpiła bez jakiejkolwiek winy ze strony firmy, która nie była w stanie ani przewidzieć powstałej szkody, ani jej zapobiec.

W takiej sytuacji wartość zlikwidowanych towarów firma może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Na tę okoliczność powinna sporządzić protokół likwidacji. Protokół ten powinien zawierać m.in. opis zaistniałego zdarzenia gospodarczego (przyczynę likwidacji towarów), jego datę, wykaz zlikwidowanych towarów, a także dokładne obliczenie wartości straty oraz podpisy uprawnionych osób reprezentujących firmę.

Należy przy tym zauważyć, że w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów:

  • wartość zlikwidowanych towarów handlowych należy wyksięgować (ze znakiem minus lub kolorem czerwonym) z kolumny 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" (tam bowiem zostały ujęte w momencie ich zakupu), a następnie zaksięgować w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki", na podstawie protokołu likwidacji,
     
  • ewentualne wydatki związane z likwidacją nieprzydatnych towarów mogą zostać ujęte w kolumnie 13 księgi "Pozostałe wydatki".

Z kolei, w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych, wartość zlikwidowanych towarów należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich fizycznej likwidacji.

www.PodatekDochodowy.pl - Koszty podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.