podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 24 (408) z dnia 20.12.2015

Inne uzasadnione wydatki poniesione w podróży służbowej, których zwrot nie podlega opodatkowaniu

Pojęcie przychodu ze stosunku pracy

W rozumieniu art. 12 ust. 1 updof, przychodami ze stosunku pracy są:

  • wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona,
     
  • świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika,
     
  • wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do przychodów, o których mowa zalicza się również kwoty wypłacane pracownikom przez pracodawcę tytułem zwrotu kosztów podróży służbowej, z tym że tego rodzaju przychody mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Warunki zwolnienia dotyczącego zwrotu należności na pokrycie kosztów podróży służbowej

Możliwość zwolnienia od podatku należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowej pracownikowi przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof. Z jego uregulowań wynika, że wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej:

  • w odrębnych ustawach lub
     
  • w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Przepisami, o których mowa w powołanym przepisie, wydanymi przez ministra właściwego do spraw pracy jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie podróży służbowej.

Przepisy prawne
Tekst rozporządzenia o podróży służbowej
dostępny jest w serwisie 
www.przepisy.gofin.pl

Katalog tzw. innych niezbędnych wydatków

Zgodnie z § 2 pkt 2 lit. d rozporządzenia w sprawie podróży służbowej, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługuje zwrot kosztów innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Zawarty w § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie podróży służbowej katalog tego rodzaju wydatków obejmuje:

  • opłaty za: bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe oraz
     
  • inne niezbędne wydatki wiążące się bezpośrednio z odbywaniem podróży krajowej lub podróży zagranicznej.

Przepisy nie zawierają wykazu tzw. innych niezbędnych wydatków, nie ograniczają również ich wysokości. To pracodawca decyduje o zwrocie faktycznie poniesionych przez pracownika wydatków, które nie są limitowane. Oznacza to, że pracownik może liczyć na zwrot wydatków niewymienionych wprost w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowej, które pracodawca uznał za uzasadnione koszty podróży. Istotne jest jednak, by wydatki te były niezbędne, a ich poniesienie pozostawało w bezpośrednim związku z podróżą służbową. Zwrot takich wydatków, w wysokości wynikającej z dowodów potwierdzających ich poniesienie, będzie u pracownika objęty zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof.

Zwróć uwagę!

Ustawodawca nie określił w sposób enumeratywny tzw. innych niezbędnych wydatków związanych z podróżą służbową, których udokumentowanie może uprawniać pracownika do uzyskania zwrotu wydatkowanych kwot. Decyzja o zwrocie konkretnych wydatków leży w gestii pracodawcy.

Dokonując oceny poszczególnych wydatków, należy mieć na uwadze również ograniczenia wynikające z uregulowań zawartych w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowej. Wskazują na to wyjaśnienia organów podatkowych.

Opłaty za pobranie gotówki z bankomatu

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 20 października 2015 r., nr IBPB-2-1/4511-343/15/BJ odniósł się do sytuacji, gdy pracownik przebywający w podróży służbowej był zmuszony w celach służbowych pobrać gotówkę z bankomatu. Organ podatkowy przychylił się do stanowiska pracodawcy, że opłaty za pobranie gotówki z bankomatu można zakwalifikować do wydatków, których zwrot przysługuje pracownikowi na podstawie § 2 pkt 2 lit. d rozporządzenia w sprawie podróży służbowej. W konsekwencji organ ten stwierdził, że: "(...) zwrot opłat związanych z pobieraniem gotówki z bankomatu na uzasadnione cele biznesowe, podczas podróży służbowej (...) nie stanowi podlegającego opodatkowaniu przychodu pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy (updof - przyp. red.).

Zwrot ponoszonych przez pracownika ww. wydatków jest przychodem pracownika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże zwolnionym z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w powiązaniu z (...) rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r., a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Trudno bowiem uznać, iż poniesiony przez pracownika wydatek, zwrócony następnie przez pracodawcę nie jest niezbędny, skoro pobór gotówki z bankomatu nastąpił w uzasadnionych celach służbowych".

Opłaty za nadbagaż

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 20 października 2015 r., nr IBPB-2-1/4511-344/15/BJ ten sam organ podatkowy odniósł się niekorzystnie do stanowiska, że zwolnieniem od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof, objęte mogą być opłaty za nadbagaż ponoszone przez pracowników odbywających zagraniczną podróż służbową trwającą ponad 30 dni.

Organ ten zwrócił uwagę, że w § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie podróży służbowej, jako inne wydatki poniesione w związku z podróżą służbową (krajową lub zagraniczną), które mogą być zwracane pracownikowi, zostały wymienione m.in. opłaty za bagaż. Wskazał jednak, że § 18 rozporządzenia w sprawie podróży służbowej precyzuje, że jeżeli:

  • podróż zagraniczna trwa ponad 30 dni lub
     
  • państwem docelowym jest państwo pozaeuropejskie,

pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów przewozu samolotem bagażu osobistego o wadze do 30 kg, liczonej łącznie z wagą bagażu opłaconego w cenie biletu. Skoro zatem przepisy rozporządzenia w sprawie podróży służbowej przewidują zwrot kosztów przewozu bagażu, ale tylko do wagi 30 kg, to pokrywanie przez pracodawcę opłat za nadbagaż (powyżej 30 kg), należy uznać za przychód pracownika. Przychód ten podlega opodatkowaniu w części dotyczącej kosztów zwracanych pracownikowi ponad limit określony w tym rozporządzeniu.

www.PodatekDochodowy.pl - Podróże służbowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.RozliczenieDelegacji.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.