podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 54 (991) z dnia 8.07.2013

Szkolenia kontrahentów - reprezentacja czy reklama?

Wydatki na szkolenia kontrahentów, w tym poniesione na materiały mające charakter reklamowy oraz wydatki ściśle związane z przeprowadzeniem ewentualnego szkolenia, w tym m.in. materiały szkoleniowe, broszury i foldery, jak również prezentacje produktów, mogą stanowić koszt podatkowy. Natomiast wydatki dotyczące kosztów pobytu szkolonych kontrahentów, w tym noclegów i poczęstunków, jako wydatki reprezentacyjne, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.



O CO PYTAŁ PODATNIK?

Spółka z o.o., będąca producentem okien do poddaszy oraz wyłazów kominiarskich, postanowiła organizować w swojej siedzibie, na przygotowanych na te potrzeby stanowiskach, szkolenia instruktażowe dla przedsiębiorców z branży dekarskiej. W trakcie tych szkoleń uczestnicy mieliby zdobywać wiedzę m.in. na temat zasad i technik montażu okien do poddaszy.

Celem organizowanych przez spółkę szkoleń ma być podniesienie efektywności sprzedaży produkowanego przez nią asortymentu oraz zapoznanie dekarzy ze sposobami prawidłowego montażu okien do poddaszy i wyłazów kominiarskich. Szkolenia te pozwolą spółce w sposób bezpośredni zaprezentować zalety swoich towarów i ich przewagę nad towarami konkurencji.

Organizacja przedmiotowych szkoleń związana jest z koniecznością ponoszenia przez spółkę określonych wydatków. Będą to wydatki na zakwaterowanie kontrahentów, drobne poczęstunki (kawa, herbata, ciastka), wyżywienie (katering), materiały budowlane niezbędne do zamontowania okien w połaci dachu, materiały szkoleniowe, broszury i foldery prezentujące informacje dotyczące montażu okien, jak również prezentacje produktów.

W przedstawionej sytuacji spółka miała wątpliwości, czy wskazanymi powyżej wydatkami może obciążać koszty podatkowe. O rozstrzygnięcie tego problemu zwróciła się do organu podatkowego.


ZDANIEM IZBY SKARBOWEJ:

Organ podatkowy wydający interpretację uznał, że wydatki na materiały budowlane niezbędne do zamontowania okien w połaci dachu, materiały szkoleniowe, broszury i foldery prezentujące informacje dotyczące montażu okien, jak również odnoszące się do prezentacji produktów, według fiskusa noszą znamiona wydatków reklamowych. Z tego względu spółka może je rozliczać w kosztach podatkowych. Z kolei w jego opinii nie mogą stanowić kosztu podatkowego wydatki na noclegi i usługi gastronomiczne dla szkolonych kontrahentów jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym wyłączone z tej kategorii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.

Organ podatkowy zaznaczył, że brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. O reprezentacyjnym charakterze wydatku jego zdaniem decyduje związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu podatnika. Stąd według fiskusa reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Odnosząc tak określony zakres pojęcia reprezentacji do analizowanego stanu faktycznego organ podatkowy stwierdził końcowo, że przedmiotowe wydatki tylko w części mają charakter szkoleniowy i rozstrzygnął jak wskazano na wstępie.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 maja 2013 r., nr IPTPB3/423-69/13-2/GG)

 Komentarz redakcji 
Trudno nie zgodzić się z fiskusem, że reprezentacja to głównie działania skierowane do kontrahentów mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku. W kontekście analizowanej sprawy warto jednak zwrócić uwagę na uzasadnienie siedmioosobowego składu NSA (sygn. akt II FPS 7/12) do odmowy podjęcia uchwały w sprawie reprezentacji (szerzej na ten temat pisaliśmy w GP nr 50 z br. na str. 1). Skład orzekający wskazał w nim, że różnorodność i złożoność procesów gospodarczych sprawia, iż czasami to samo działanie podatnika może być różnie oceniane, także w kategoriach uznania go, bądź nie, za mające znamiona reprezentacji, w zależności od kontekstu faktycznego, w jakim jest ono podejmowane. Następnie NSA przykładowo wskazał, że inaczej należy klasyfikować katering niezamawiany do firmy jako poczęstunek dla zaproszonych gości, lecz jako oferowany w ramach kompleksowego działania, które nie jest reprezentacją, takiego jak np. organizowanie tzw. szkoleń produktowych dla kontrahentów.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60