podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 30 (1696) z dnia 14.04.2020

Wydatki na posiłki dla pracowników i kontrahentów

Wśród firmowych wydatków wyróżnia się zakup żywności lub usług gastronomicznych. Artykuły spożywcze, a także obiady lub lunche są zapewniane pracownikom bądź kontrahentom firmy podczas spotkań biznesowych. W praktyce jednak wielu podatników ma wątpliwości, czy wydatek poniesiony na zakup żywności bądź usługi gastronomicznej może być uznany za koszt uzyskania przychodów.


Od połowy marca 2020 r. część naszej załogi pracuje zdalnie, natomiast część pracowników świadczy pracę w siedzibie firmy. Chcąc zapewnić im jak najlepsze warunki pracy, codziennie udostępniamy im wodę, kawę, herbatę, jogurty. Zakup tych artykułów spożywczych finansujemy ze środków obrotowych. Czy wydatki na wymienione artykuły możemy rozliczać w kosztach uzyskania przychodów?

Wydatki poniesione na zakup artykułów spożywczych, które są udostępniane pracownikom w formie poczęstunku, pracodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Prawo do uznania danego wydatku za koszt podatkowy przysługuje podatnikowi, gdy wydatek pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i spełnia przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o pdof i art. 15 ust. 1 ustawy o pdop. Musi więc mieć wpływ na uzyskiwanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Ponadto nie może być wymieniony w katalogu wydatków wyłączonych z kategorii kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ust. 1 ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 ustawy o pdop. Stosownie do tych założeń do kosztów uzyskania przychodów co do zasady zalicza się tzw. koszty pracownicze. Są to przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, nagrody, premie, diety i inne należności za czas podróży służbowych oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Obejmują one także wydatki ponoszone na zakup dodatkowych pozapłacowych świadczeń na rzecz pracowników, takich jak wskazane w opisanej sprawie wydatki poniesione przez pracodawcę na zakup artykułów spożywczych udostępnianych do konsumpcji pracownikom w miejscu pracy. Pracodawca może je zakwalifikować do firmowych kosztów, jeśli ponosi tego typu nakłady w celu zwiększenia motywacji pracowników do efektywnej pracy, zapewnienia im odpowiednich warunków pracy, zdrowia, samopoczucia oraz wzmocnienia ich więzi z zakładem pracy (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 września 2019 r., nr 0111-KDIB2-3.4010.175.2019.3.AD). Za odpowiadające tym warunkom należy uznać wydatki wskazane w przedstawionym stanie faktycznym, poniesione na zakup artykułów spożywczych oraz napojów (woda, kawa, herbata) udostępnianych pracownikom w formie poczęstunku.


Na początku marca 2020 r. kierownictwo naszego przedsiębiorstwa spotkało się z kilkoma kontrahentami w celu omówienia strategicznych działań firmy przewidzianych na kilka najbliższych miesięcy. Spotkanie trwało do późnych godzin wieczornych i w jego trakcie w formie kateringu zamówiono obiad dla kontrahentów oraz napoje bezalkoholowe. Czy koszty nabycia posiłku i napojów dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Przepisy ustaw o podatku dochodowym pozbawiają podatników prawa zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji - w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Takie wydatki wymieniono w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Na podstawie tych przepisów podatnicy są pozbawieni możliwości ujmowania w ciężar kosztów podatkowych wydatków poniesionych na zakup żywności bądź napojów dla kontrahentów przedsiębiorstwa, jeśli są to wydatki na cele reprezentacyjne. W regulacjach obu ustaw o podatku dochodowym ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia reprezentacja. W praktyce funkcjonuje pogląd, że dla celów podatku dochodowego reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia i utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika na zewnątrz, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Bez znaczenia pozostaje tu kwestia wystawności, wytworności czy okazałości.

Obecnie organy podatkowe prezentują stanowisko, że nie są wydatkami na cele reprezentacyjne koszty zakupu drobnego poczęstunku (np. ciastek, kanapek, paluszków), napojów bezalkoholowych (np. kawy, herbaty, wody mineralnej, soków), jak również posiłków (np. lunchów, obiadów, kolacji), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika czy też poza nią), podawanych kontrahentom firmy w trakcie spotkań, na których omawiane są sprawy związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą. Uważa się, że tego typu wydatki należy traktować jako mieszczące się w granicach przyjętych zwyczajowo norm, które wykazują związek z ogólnym funkcjonowaniem firmy. Wobec tego, gdy celem spotkania kierownictwa przedsiębiorstwa z kontrahentami było omówienie strategicznych działań związanych z dalszym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, a nie kreowanie wizerunku firmy, to wówczas wydatek poniesiony na nabycie obiadu i napojów bezalkoholowych serwowanych podczas tego spotkania będzie stanowić koszt uzyskania przychodów.

Warto także dodać, że zasada ta nie odnosi się do wydatków na spożywany podczas posiłków lub wręczany kontrahentom alkohol. Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych tego rodzaju wydatki uważa się za wydatki o charakterze reprezentacyjnym i są one wykluczone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 lutego 2017 r., nr 1462-IPPB5.4510.1053.2016.3.BC).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.)

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

lipiec 2020
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków

KALKULATORY

Narzędzia księgowego i kadrowego

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.