podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 11 (443) z dnia 1.06.2017

Reklama przyszłej firmy

Podatnik w czerwcu 2017 r. rozpocznie prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wcześniej, tj. w kwietniu 2017 r. zamieścił w internecie reklamę swojej przyszłej firmy. Czy poniesione na ten cel wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów po podjęciu działalności gospodarczej?

Koszty reklamy przyszłej firmy
rys. Koszty reklamy przyszłej firmy

Tak. Koszty reklamy przyszłej firmy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 22 ust. 1 updof, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Dla potrzeb podatkowych ważne jest, aby wydatki były poniesione w określonym celu. Podatnik powinien więc wykazać związek między wydatkami a działalnością, działając w przekonaniu, że poniesienie wydatków może doprowadzić do osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła.

Przepisy ustawy o PIT nie zawierają norm prawnych, które zabraniałyby zaliczania do kosztów podatkowych, wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że obowiązek udowodnienia powiązania poniesionych wydatków ze źródłem przychodów spoczywa na podatniku.

Zwróć uwagę!

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanymi później przychodami, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.

W rozpatrywanej sytuacji mamy do czynienia z wydatkami na reklamę przyszłej firmy.

Należy zauważyć, że w obecnej rzeczywistości życia gospodarczego (w dobie wciąż rosnącej konkurencji) reklama niemal w każdej branży jest nieodzowna. Tego rodzaju wydatki spełniają przesłanki kosztu poniesionego w celu uzyskania przychodów, o których mowa w powołanym art. 22 ust. 1 updof. Jednocześnie nie zostały wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 23 updof, co oznacza, że stanowią koszty uzyskania przychodów w tym przypadku, w dacie rozpoczęcia działalności przez podatnika.

Jeżeli podatnik będzie prowadził księgowość uproszczoną w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów, to wydatki te powinien zaksięgować w kolumnie 13 podatkowej księgi ("pozostałe wydatki") w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Prenumerata 2018 r. - www.sklep.gofin.pl
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

wrzesień 2017
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60