podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 18 (642) z dnia 20.09.2025

Zakup koszulek z logo spółki dla podwykonawców - problem z forum dyskusyjnego (www.forum.gofin.pl)

[1533069] Spółka świadczy usługi budowlane na terenie Polski i UE. Usługi wykonywane są w imieniu spółki przez podwykonawców. Czy koszulki z logo spółki zakupione przez spółkę dla podwykonawców mogą stanowić u niej koszt uzyskania przychodów? W umowie pomiędzy spółką a podwykonawcami nie ma zapisów na ten temat.

Wypowiedzi uczestników forum

1) Taki Inpost na przykład ma samych podwykonawców i każdy ma ubranie z logo.

2) Tak, koszty reklamy moim zdaniem.

Komentarz redakcji

W myśl art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop, podatnicy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów takie wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie zostały z tych kosztów ustawowo wyłączone poprzez wymienienie ich odpowiednio w art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop. Wspomnianemu wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów podlegają koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Zatem świadczenia na rzecz kontrahentów mające charakter reprezentacyjny nie będą stanowić kosztu podatkowego.

Wyrażenie "koszty reprezentacji" nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o PIT i ustawy o CIT. Jego znaczenie jest ukształtowane przez wykładnię sądową i interpretacje organów podatkowych. Obecnie przyjmuje się, że celem kosztów reprezentacji jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Analizując charakter wydatku, trzeba mieć jednak na względzie zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą, gdyż to co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację, aktualnie może już nie należeć do tej kategorii. Zmianie bowiem uległy realia prowadzenia firmy, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Przykładowo takie cechy jak wystawność, wytworność czy okazałość - kiedyś definiujące reprezentację - teraz nie mają istotnego znaczenia. Reprezentacja dotyczy więc działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego. Natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów, tj. towarów i usług. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

Koszulki z logo firmy wydane podwykonawcom mają na celu reklamę firmy i rozpowszechnianie marki. Zatem wydatki poniesione na ich zakup mogą stanowić w spółce koszty uzyskania przychodów.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60