podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 34 (933) z dnia 1.12.2016

Wydatki na drobny poczęstunek dla kontrahentów

Spółka z o.o. zaprasza swoich kontrahentów na spotkania biznesowe, w trakcie których omawiane są warunki dalszej współpracy. W sytuacji, gdy spotkania odbywają się w restauracjach, spółka ponosi wydatki na zakup lunchu czy obiadu. Czy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów w spółce?

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych, wydatki na drobny poczęstunek dla kontrahentów, serwowany w trakcie spotkań, podczas których omawiane są sprawy biznesowe, generalnie stanowią koszty uzyskania przychodów.

Przez dłuższy czas toczył się spór o to, czy wydatki ponoszone na spotkania z kontrahentami, odbywające się poza siedzibą firmy (w restauracji/kawiarni), stanowią koszty podatkowe, czy też są to wyłączone z tych kosztów wydatki na reprezentację.

paragraf Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przypomnijmy, że Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25 listopada 2013 r., nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 uznał, że za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Nie podlegają natomiast wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami (inwestorami, wykonawcami, itp.), dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej. Bez znaczenia przy tym jest miejsce podawania tych posiłków/napojów: w siedzibie podatnika, czy też poza nią.

Taki pogląd jest obecnie prezentowany również przez organy podatkowe, np. przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z 20 października 2016 r., nr DD6.8221.29.2016.MNX.

W pytaniu wskazano, że celem spotkania biznesowego (w restauracji) było omówienie warunków dalszej współpracy z kontrahentem, a nie kreowanie wizerunku spółki. W tej sytuacji nie ma przeszkód, aby spółka ujęła w kosztach uzyskania przychodów wydatki poniesione na lunch/obiad podawany podczas tego spotkania.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Prenumerata 2018 r. - www.sklep.gofin.pl
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

wrzesień 2017
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60