podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 29 (964) z dnia 10.10.2017

Wydatki poniesione na relokację środka trwałego

W związku ze sprzedażą części działki nastąpiła zmiana lokalizacji środka trwałego. Poniesiony wydatek dotyczący zakupionej w związku z tym usługi relokacji środka trwałego przekracza znacznie kwotę 3.500 zł. Na fakturze wykonawca zapisał "przebudowa związana ze zmianą lokalizacji środka trwałego". Nie dokonano jednak żadnej przebudowy. Jak rozliczyć poniesione wydatki? Czy należy domagać się zmiany treści faktury?

Wydatki poniesione na relokację środka trwałego nie stanowią jego ulepszenia i jako koszty związane z funkcjonowaniem jednostki powinny podlegać zaliczeniu bezpośrednio do kosztów okresu. Na potwierdzenie prawidłowości takiego rozliczenia zakres wykonanych usług powinien zostać wiarygodnie udokumentowany. Dodatkowo, dla potrzeb ewidencji środków trwałych, przeniesienie środka trwałego może zostać udokumentowane dowodem wewnętrznym "MT - zmiana miejsca użytkowania środka trwałego".

Koszty związane ze zmianą miejsca wykorzystania środka trwałego stanowią koszty okresu, w którym zostały poniesione. Co do zasady, przedmiotowe koszty nie zwiększają wartości początkowej przenoszonego środka trwałego. Jeżeli przedmiotem prowadzonych prac jest wyłącznie relokacja, nie mamy do czynienia z ponownym oddaniem środka trwałego do użytkowania. Przemieszczeniu nie towarzyszy likwidacja środka trwałego ani przerwa w jego amortyzacji. Zmienia się jedynie miejsce wykorzystania środka trwałego.

Jeżeli koszty przeniesienia środka trwałego mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, czyli poniesiono je w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to koszty te podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 ustawy o PDOF oraz art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP).

Podatnik musi zatem fakt przeniesienia środka trwałego odpowiednio udokumentować. W sytuacji opisanej w pytaniu, gdy opis zawarty w treści faktury pozostawia wątpliwości co do zakresu prowadzonych prac, należy zadbać o dodatkowe dokumenty uwiarygodniające charakter poniesionego wydatku. Poza własnym opisem faktury, może to być kosztorys prowadzonych prac, dokumentacja ofertowa, protokół odbioru prac czy inne dokumenty potwierdzające cel i zakres wykonanej usługi.

Zmianę miejsca użytkowania środka trwałego należy ująć w prowadzonej dla środków trwałych ewidencji analitycznej, tj. tabeli amortyzacyjnej, karcie kontowej środka trwałego i księdze inwentarzowej.

Jeżeli jednostka prowadzi w ramach kont zespołu 1 ewidencję analityczną środków trwałych według miejsc ich użytkowania, przemieszczenie środka trwałego należy ująć również na tych kontach, zapisem:

      - Wn konto 01 "Środki trwałe"
         (w analityce: Nazwa i nowe miejsce wykorzystania środka trwałego),
      - Ma konto 01 "Środki trwałe"
         (w analityce: Nazwa i dotychczasowe miejsce wykorzystania środka trwałego).

Udokumentowanie operacji przemieszczenia środka trwałego w ramach jednostki może nastąpić dowodem wewnętrznym o nazwie "MT - zmiana miejsca użytkowania środka trwałego".

Dowód ten sporządza się co najmniej w 3 egzemplarzach - kopiach, które przekazywane są:

  • dotychczasowemu użytkownikowi środka trwałego (przekazanie środka trwałego zwalnia dotychczasowego użytkownika z odpowiedzialności za ten składnik majątku),
     
  • nowemu użytkownikowi środka trwałego,
     
  • do działu technicznego, który dokonuje odpowiednich wpisów dotyczących zmiany miejsca użytkowania środka trwałego w księdze inwentarzowej i karcie analitycznej środka trwałego.

W księgach rachunkowych koszty relokacji środka trwałego, jako niewpływające na jego wartość początkową, odnoszone są bezpośrednio w koszty działalności operacyjnej jednostki, zapisem:

      - Wn konto 40-2 "Usługi obce",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

W przypadku prowadzenia kont zespołu 5, koszty takie powinny zwiększyć koszty wydziału (miejsca), do którego środek trwały zostaje przeniesiony.

www.PodatekDochodowy.pl - Środki trwałe i wartości niematerialne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.SrodkiTrwale.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

lipiec 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.