podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 41 (1395) z dnia 22.05.2017

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w trakcie zawieszenia działalności

W ramach działalności gospodarczej korzystam z opodatkowania według skali podatkowej, a także prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zawiesiłem tę działalność na okres od 1 stycznia 2017 r. do końca grudnia 2017 r. W czerwcu 2017 r. będę miał możliwość sprzedaży koparko-spycharki stanowiącej środek trwały w firmie. Czy mimo zawieszenia działalności gospodarczej mogę dokonać transakcji sprzedaży tej maszyny? Jakie ta sprzedaż wywoła skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych?

W myśl ogólnej zasady wynikającej z art. 14a ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.) przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie może wykonywać tej działalności i osiągać z niej bieżących przychodów. Nie ma jednak przeszkód, aby w okresie tym dokonał sprzedaży firmowego składnika majątku. Stosownie bowiem do art. 14a ust. 4 pkt 3 wskazanej ustawy, w czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie.

Zatem Czytelnik, mimo zawieszenia działalności gospodarczej, może dokonać sprzedaży koparko-spycharki, która jest środkiem trwałym w firmie. Nie ma przy tym konieczności jej odwieszania. Jednak na Czytelniku w związku z zaistniałą sytuacją będą ciążyły obowiązki w zakresie podatku dochodowego. Ze sprzedaży środka trwałego u Czytelnika powstanie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a)  ustawy o pdof. Z kolei kosztami uzyskania przychodów z tytułu tej transakcji będą wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie tego środka trwałego pomniejszone o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Stanowi o tym art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorcy korzystający z opodatkowania według skali podatkowej nie mają obowiązku opłacania zaliczek na podatek. Stosownie bowiem do art. 44 ust. 10 ustawy o pdof, podatnik, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony w zakresie tej działalności z obowiązku obliczania oraz wpłacania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy. Dochód ze sprzedaży środka trwałego przedsiębiorca powinien ująć przy wyliczaniu zaliczki za pierwszy miesiąc po wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Jeżeli zawieszenie działalności trwa do końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż, wówczas kwotę uzyskanego dochodu przedsiębiorca rozlicza w zeznaniu podatkowym.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego u Czytelnika zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej będzie trwało do końca grudnia 2017 r. Stąd rozliczenia sprzedaży środka trwałego (tu: koparko-spycharki) mającej miejsce w czerwcu 2017 r. Czytelnik dokona w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2017 r. składanym w terminie do 30 kwietnia 2018 r.

www.PodatekDochodowy.pl - Środki trwałe i wartości niematerialne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.SrodkiTrwale.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

październik 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
5
6
7
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.