podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 12 (324) z dnia 20.06.2012

Kiedy pobrać podatek u źródła od należności wypłacanych za usługi marketingowe?

Przedsiębiorca zakupił od zagranicznej firmy usługę marketingową, polegającą na poszukiwaniu rynku zbytu na jego wyroby. Czy przedsiębiorca powinien pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od wypłat dokonywanych na rzecz zagranicznej firmy z tytułu świadczenia przez nią usługi marketingowej? Czy w przypadku gdy jest zobowiązany pobierać ten podatek, a zagraniczna firma przedłoży certyfikat rezydencji, wynagrodzenie za tę usługę nie będzie opodatkowane w Polsce?

Generalnie usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Przy czym konieczność posiadania certyfikatu rezydencji będzie uzależniona od zakresu świadczonej usługi.

Pobór podatku u źródła

Jeśli polski przedsiębiorca kupuje od firm zagranicznych niektóre usługi, to przy wypłacie należności za nie musi potrącić zryczałtowany podatek dochodowy wynoszący 20% przychodu. Dotyczy to należności za usługi wymienione w art. 29 ust. 1 pkt 5 updof i art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Podatek ten pobierany jest z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Nie zawsze jednak taki obowiązek wystąpi. Powołane przepisy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska. Tak wynika z art. 29 ust. 2 updof i art. 21 ust. 2 updop.

Oznacza to, że w przypadku wypłacania należności za wymienione świadczenia podmiotowi mającemu siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju, z którym Polska ma zawartą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, trzeba uwzględnić zawarte w niej regulacje. W tym celu należy ustalić, do której kategorii przychodów wymienionych w umowie kwalifikują się wypłacane świadczenia. Umowy nie wymieniają bezpośrednio jako źródła przychodu świadczenia usług marketingowych. Wiemy jednak, że w opisanym przypadku świadczenia te wykonuje firma w ramach swojej działalności. Wobec tego uzyskane przez tę firmę przychody z tytułu świadczenia usług marketingowych należy zakwalifikować do kategorii "zyski przedsiębiorstwa".

W większości umów przyjęto zasadę, że jeżeli uzyskującym taki przychód jest przedsiębiorstwo zagraniczne, to co do zasady zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane tylko w państwie jego siedziby. Państwo źródła ma prawo opodatkować zyski zagranicznego przedsiębiorstwa, tylko w przypadku gdy przedsiębiorstwo to prowadzi działalność gospodarczą na jego terytorium za pośrednictwem zakładu. Na przykład w myśl art. 7 konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2003 r. nr 43, poz. 368 ze zm.), zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim umawiającym się państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można przypisać je temu zakładowi.

Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy albo niepobranie go zgodnie z taką umową jest możliwe tylko pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby zagranicznego podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 29 ust. 2 updof i art. 26 ust. 1 updop).

Zwróć uwagę!

W przypadku nabycia świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze nie trzeba będzie płacić zryczałtowanego podatku jedynie w przypadku łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1) gdy wynika to bezpośrednio z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz

2) polski usługobiorca dysponuje tzw. certyfikatem rezydencji kontrahenta, poświadczającym jego miejsce rezydencji podatkowej w innym kraju.

W przypadku gdy Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z państwem, z którego pochodzi świadczący usługi, polski płatnik będzie zobowiązany w każdym przypadku do poboru podatku u źródła od wynagrodzenia wypłacanego za usługę niematerialną wymienioną w powołanych przepisach (w tym również gdy posiada certyfikat rezydencji usługodawcy).

Świadczenia podobne

Warto zwrócić uwagę, że po wymienieniu w art. 29 ust. 1 pkt 5 updof i art. 21 ust. 1 pkt 2a updop konkretnego rodzaju usług ustawodawca użył sformułowania "świadczenia o podobnym charakterze". Tym samym do usług wymienionych w tych przepisach należy zaliczyć tylko te, które są zbliżone do świadczeń wprost wskazanych w tych przepisach. Tylko w przypadku takich świadczeń polski płatnik ma obowiązek poboru podatku u źródła. Pozostałe świadczenia nie są nim objęte. Potwierdził to Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 6 z 2007 r. Resort finansów wyjaśnił w tym piśmie, że: "Wprawdzie katalog usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie »(...) oraz świadczeń o podobnym charakterze«, jednak w ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznaczać to może, iż aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron".

Pytanie Czytelnika dotyczy usługi marketingowej. Taka usługa nie jest wprost wymieniona we wskazanych przepisach. Natomiast są tam wymienione świadczenia badania rynku oraz usługi reklamowe, które mogą składać się na usługę marketingową mającą na celu znalezienie za granicą rynku zbytu na polskie wyroby. Prawidłowe określenie charakteru i skutków podatkowych dokonywanych płatności na rzecz nierezydenta najczęściej wymaga szczegółowej analizy treści zawartej umowy pod kątem kwalifikacji konkretnego świadczenia. Nie możemy więc jednoznacznie przesądzić o tym czy ta konkretna usługa mieści się w katalogu świadczeń wymienionych w omawianych przepisach. W razie wątpliwości dotyczącej tej kwalifikacji wypłacający świadczenie, może wybrać jedno z dwóch bezpiecznych rozwiązań:

1) założyć, że ma do czynienia ze świadczeniem, w związku z którym istnieje co do zasady obowiązek poboru podatku u źródła albo

2) uzyskać indywidualną interpretację organu podatkowego.

www.PodatekDochodowy.pl - Dochody zagraniczne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.