Przegląd Podatku Dochodowego nr 13 (373) z dnia 1.07.2014
Opłaty za rejestrację fabrycznie nowego samochodu
Spółka z o.o. zakupiła fabrycznie nowy samochód, który będzie jej środkiem trwałym. Następnie poniosła wydatki związane z zarejestrowaniem pojazdu. Czy wydatki te spółka powinna uwzględnić w wartości początkowej, czy odnieść bezpośrednio do kosztów podatkowych?
Wydatki związane z rejestracją fabrycznie nowego samochodu spółka powinna uwzględnić w wartości początkowej tego pojazdu.
W przypadku odpłatnego nabycia samochodu spełniającego wymogi do uznania go za środek trwały, jego wartość początkową stanowi cena nabycia. Przez cenę nabycia należy rozumieć - w uproszczeniu - kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Warunkiem przekazania środka trwałego do używania jest jego kompletność i zdatność do użytku.
Z przepisów art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.) wynika, że pojazd samochodowy jest dopuszczony do ruchu, jeżeli:
- odpowiada warunkom określonym w art. 66 tej ustawy,
- jest zarejestrowany,
- jest zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne i w nalepkę kontrolną.
Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Oznacza to, że warunkiem uznania środka transportu za kompletny i zdatny do użytku jest dopuszczenie go do ruchu.
Podobne stanowisko zaprezentował NSA w wyroku z 14 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1736/10. Sąd ten uznał, że opłaty za rejestrację nie mogą być bezpośrednim kosztem podatkowym, ponieważ zwiększają wartość początkową pojazdu. Uzasadniając wyrok, wyjaśnił: "(…) nabywane przez skarżącą pojazdy wykorzystywane były do transportu osób i rzeczy po drogach publicznych, w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. W takim przypadku »kompletność i zdatność do używania« oznacza możliwość poruszania się po drogach publicznych. Wbrew twierdzeniom autora skargi kasacyjnej, nie jest wystarczającym wymogiem realizacji tego celu legitymowanie się świadectwem homologacji bądź badań technicznych pojazdu. Do zasadniczych warunków należy bowiem także zarejestrowanie pojazdu, a w konsekwencji uiszczenie obowiązkowej opłaty rejestracyjnej, stosownie do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Bez spełnienia tego warunku niedopuszczalne jest poruszanie się pojazdu po drogach publicznych, a więc, jak w analizowanym przypadku, nie jest możliwe wykorzystywanie go w prowadzonej działalności gospodarczej. Trafnie zatem Sąd pierwszej instancji uznał, że ta uiszczona opłata rejestracyjna wchodzi w skład wartości początkowej (zwiększa ją) i w konsekwencji nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.".
Tak więc fabrycznie nowy samochód można przyjąć do używania (wprowadzić do ewidencji środków trwałych) nie wcześniej niż pod datą zarejestrowania. Wydatki poniesione na zarejestrowanie pojazdu w celu dopuszczenia do ruchu (np. wydatki za dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, nalepkę kontrolną) powinny być uznane za element ceny nabycia samochodu, stanowiącej wartość początkową środka trwałego.
www.PodatekDochodowy.pl - Samochód w firmie:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.AutowFirmie.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|