podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 12 (396) z dnia 20.06.2015

Dopuszczalność kosztowego rozliczania spotkań biznesowych

Koszty usług gastronomicznych mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, gdy wyłącznym celem poniesienia tego rodzaju wydatków jest odbycie spotkania biznesowego.

Tak wynika z wyroku NSA z 2 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 483/13.

Wnioskując o wydanie interpretacji przepisów podatkowych, spółka akcyjna wyjaśniła, że ponosi wydatki na zakup usług gastronomicznych w trakcie spotkań biznesowych w restauracjach. Spotkania nie mają charakteru wystawnego, a celem ich organizacji jest pozyskiwanie nowych kontrahentów oraz utrzymanie relacji z dotychczasowymi kontrahentami i partnerami biznesowymi. W trakcie tych spotkań omawiane są kwestie biznesowe związane z działalnością partnerów handlowych oraz wypracowywane są nowe rozwiązania handlowe i produktowe. Spółka uznała, że w tych okolicznościach wydatki na zakup usług gastronomicznych może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop, gdyż spełniają przesłanki określone w tym przepisie, a w szczególności nie stanowią kosztów reprezentacji podlegających wykluczeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem spółki, uznając, że wydatki na usługi gastronomiczne ponoszone podczas spotkań w restauracjach z potencjalnymi i dotychczasowymi kontrahentami oraz partnerami biznesowymi, noszą znamiona reprezentacji.

Stanowisko organu podatkowego potwierdził sąd pierwszej instancji. Argumentował, że reprezentacją są wszelkie działania, u podłoża których leży ułatwianie nawiązywania i podtrzymywania kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji i których zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako godnego zaufania partnera biznesowego. Za takie działania uznał spotkania biznesowe w restauracji, stwierdzając, że ponoszenie wydatków na usługi gastronomiczne nie jest konieczne dla ustalania warunków transakcji handlowych, zasad współpracy gospodarczej czy też negocjowania, zawierania i podpisywania umów obrotu gospodarczego.

NSA uchylił zaskarżony wyrok sądu pierwszej instancji, uznając go za merytorycznie błędny. Sąd kasacyjny potwierdził, że "reprezentacja" w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop oznacza działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów, a kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności jest bez znaczenia. Podkreślił jednak, że dokonując oceny kwalifikacji wydatków, należy brać pod uwagę realia prowadzenia działalności gospodarczej oraz przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. W okolicznościach analizowanej sprawy wątpliwości Sądu kasacyjnego nie budziło, że wyłącznym, zasadniczym i głównym celem wydatków ponoszonych przez spółkę na zakup usług gastronomicznych jest odbycie spotkania związanego ze współpracą prowadzoną w ramach działalności gospodarczej. Należało zatem uznać, że wydatki te mieszczą się w kategorii wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60