podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 91 (1132) z dnia 13.11.2014

Tylko próbki z logo firmy są kosztem podatkowym

Próbki wręczane kontrahentom muszą być zaopatrzone w logo firmy je przekazującej. W przeciwnym razie wydatki na ich zakup mają charakter reprezentacyjny i nie podlegają ujęciu w kosztach uzyskania przychodów.


STAN FAKTYCZNY:

Spółka z o.o. zakupione wyroby sanitarne wydaje w ramach reklamy swoim kontrahentom oraz do własnych salonów sprzedaży. W związku z tym zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy wydatki na zakup tych wyrobów stanowią koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem spółki wydatki te są kosztem podatkowym.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że takie przekazanie wyrobów nie zmierza do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku czy poznania cech jakościowych, zalet technicznych oferowanych przez spółkę wyrobów. W efekcie nie wpływa to na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez spółkę towarami i tym samym nie może wpływać na zwiększenie jej przychodów. Organ uznał, że poniesione przez spółkę wydatki na zakup towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych kontrahentom jako próbki, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Spółka złożyła skargę do WSA zaznaczając, że przekazywanie próbek jest działaniem reklamowym.

WSA uznał, że w sprawie konieczne jest ustalenie czy przekazywane towary w istocie zakupione były na potrzeby reklamy. Zauważył przy tym, że ugruntowany jest pogląd, w myśl którego do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki na zakup upominków przekazywanych na rzecz klientów, jeżeli upominki te zawierają logo podatnika. Reklama bowiem wiąże się z zamiarem utrwalenia w świadomości kontrahenta (potencjalnego kontrahenta) firmy lub jej produktu. Reprezentacja natomiast polega na działaniach zmierzających do podniesienia prestiżu firmy u jej kontrahentów. WSA stwierdził, że to, co promuje logo danej firmy - jest reklamą, natomiast to, co przy wykorzystaniu logo innych firm ma służyć dobremu wizerunkowi własnej firmy - stanowi reprezentację.

W rozpatrywanej sprawie klientom spółki wręczane są próbki, co do których brak jest danych, czy zawierają oznaczenia (logo) spółki, czy też zawierają oznaczenia innych firm, których produkty spółka sprzedaje. Wobec tego WSA uznał, że poniesiony przez spółkę wydatek nie ma na celu reklamowania spółki, ale podniesienie jej prestiżu i utrwalenie dobrego wizerunku w oczach kontrahentów. Jest to więc reprezentacja, a kosztów reprezentacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Wyrok ten w drodze skargi kasacyjnej złożonej przez spółkę trafił do NSA.


SĄD ORZEKŁ:

NSA w pierwszej kolejności zauważył, że z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z powyższego przepisu wynika wprost, że istotną przesłanką uznania danego wydatku za koszt podatkowy jest przede wszystkim poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu. NSA zwrócił uwagę, że WSA trafnie zauważył, że w przedstawionym stanie faktycznym trudno dostrzec, w jaki sposób towary zakupione przez spółkę od innych producentów i wręczone kontrahentom jako próbki mają reklamować spółkę i zmierzać do osiągnięcia przez nią przychodu. Takie działanie mieści się w pojęciu reprezentacji, gdyż podnosi prestiż spółki i utrwala jej dobry wizerunek w oczach kontrahentów. Tym samym wydatki poniesione przez spółkę na zakup towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych następnie kontrahentom jako próbki, nie stanowią kosztów podatkowych.

(wyrok NSA z dnia 1 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12)

Komentarz redakcji
Przekazywanie próbek kontrahentom ma na celu zademonstrowanie danego produktu i zachęcenie do jego nabycia, co w efekcie powinno wpłynąć na zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika przekazującego takie próbki. W sytuacji gdy wyroby przekazywane kontrahentom jako próbki nie zawierają oznaczenia (logo) spółki je wydającej, a jedynie nazwę lub logo ich producenta, to takie przekazanie nie reklamuje spółki, lecz producenta tych wyrobów. Takimi działaniami marketingowymi spółka buduje jednak swój wizerunek, a to już ma charakter reprezentacyjny. Powoduje to również, że spółka wydatków poniesionych na zakup tych wyrobów nie może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Gdyby wydawane towary zawierały logo spółki, wówczas nie byłoby przeszkód, by wydatki na ich zakup zaliczyć do kosztów podatkowych.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.