podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 91 (1132) z dnia 13.11.2014

Tylko próbki z logo firmy są kosztem podatkowym

Próbki wręczane kontrahentom muszą być zaopatrzone w logo firmy je przekazującej. W przeciwnym razie wydatki na ich zakup mają charakter reprezentacyjny i nie podlegają ujęciu w kosztach uzyskania przychodów.


STAN FAKTYCZNY:

Spółka z o.o. zakupione wyroby sanitarne wydaje w ramach reklamy swoim kontrahentom oraz do własnych salonów sprzedaży. W związku z tym zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy wydatki na zakup tych wyrobów stanowią koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem spółki wydatki te są kosztem podatkowym.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że takie przekazanie wyrobów nie zmierza do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku czy poznania cech jakościowych, zalet technicznych oferowanych przez spółkę wyrobów. W efekcie nie wpływa to na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez spółkę towarami i tym samym nie może wpływać na zwiększenie jej przychodów. Organ uznał, że poniesione przez spółkę wydatki na zakup towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych kontrahentom jako próbki, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Spółka złożyła skargę do WSA zaznaczając, że przekazywanie próbek jest działaniem reklamowym.

WSA uznał, że w sprawie konieczne jest ustalenie czy przekazywane towary w istocie zakupione były na potrzeby reklamy. Zauważył przy tym, że ugruntowany jest pogląd, w myśl którego do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki na zakup upominków przekazywanych na rzecz klientów, jeżeli upominki te zawierają logo podatnika. Reklama bowiem wiąże się z zamiarem utrwalenia w świadomości kontrahenta (potencjalnego kontrahenta) firmy lub jej produktu. Reprezentacja natomiast polega na działaniach zmierzających do podniesienia prestiżu firmy u jej kontrahentów. WSA stwierdził, że to, co promuje logo danej firmy - jest reklamą, natomiast to, co przy wykorzystaniu logo innych firm ma służyć dobremu wizerunkowi własnej firmy - stanowi reprezentację.

W rozpatrywanej sprawie klientom spółki wręczane są próbki, co do których brak jest danych, czy zawierają oznaczenia (logo) spółki, czy też zawierają oznaczenia innych firm, których produkty spółka sprzedaje. Wobec tego WSA uznał, że poniesiony przez spółkę wydatek nie ma na celu reklamowania spółki, ale podniesienie jej prestiżu i utrwalenie dobrego wizerunku w oczach kontrahentów. Jest to więc reprezentacja, a kosztów reprezentacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Wyrok ten w drodze skargi kasacyjnej złożonej przez spółkę trafił do NSA.


SĄD ORZEKŁ:

NSA w pierwszej kolejności zauważył, że z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z powyższego przepisu wynika wprost, że istotną przesłanką uznania danego wydatku za koszt podatkowy jest przede wszystkim poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu. NSA zwrócił uwagę, że WSA trafnie zauważył, że w przedstawionym stanie faktycznym trudno dostrzec, w jaki sposób towary zakupione przez spółkę od innych producentów i wręczone kontrahentom jako próbki mają reklamować spółkę i zmierzać do osiągnięcia przez nią przychodu. Takie działanie mieści się w pojęciu reprezentacji, gdyż podnosi prestiż spółki i utrwala jej dobry wizerunek w oczach kontrahentów. Tym samym wydatki poniesione przez spółkę na zakup towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych następnie kontrahentom jako próbki, nie stanowią kosztów podatkowych.

(wyrok NSA z dnia 1 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12)

Komentarz redakcji
Przekazywanie próbek kontrahentom ma na celu zademonstrowanie danego produktu i zachęcenie do jego nabycia, co w efekcie powinno wpłynąć na zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika przekazującego takie próbki. W sytuacji gdy wyroby przekazywane kontrahentom jako próbki nie zawierają oznaczenia (logo) spółki je wydającej, a jedynie nazwę lub logo ich producenta, to takie przekazanie nie reklamuje spółki, lecz producenta tych wyrobów. Takimi działaniami marketingowymi spółka buduje jednak swój wizerunek, a to już ma charakter reprezentacyjny. Powoduje to również, że spółka wydatków poniesionych na zakup tych wyrobów nie może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Gdyby wydawane towary zawierały logo spółki, wówczas nie byłoby przeszkód, by wydatki na ich zakup zaliczyć do kosztów podatkowych.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60