podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 21 (357) z dnia 1.11.2013

Upominki wydawane w ramach promocji i reklamy firmy

1. Wydatek na zakup prezentów

W celu umocnienia swojej pozycji rynkowej przedsiębiorcy podejmują różnego rodzaju działania promocyjno-reklamowe. Często mają one formę upominków (prezentów) wydawanych klientom i kontrahentom w formie "gratisów".

U przedsiębiorców koszty nabycia upominków wydawanych w związku z promocją i reklamą firmy są kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. To oznacza, że o możliwości ujęcia tego rodzaju kosztów w kosztach uzyskania przychodów decyduje to, czy wydawane upominki pełnią funkcję informacyjno-reklamową, czy wykazują cechy reprezentacji.

Powszechnie przyjmuje się, że z reklamą mamy do czynienia, gdy celem podejmowanych działań jest dotarcie do klientów lub kontrahentów z informacją o produktach firmy oraz zachęcenie ich do zakupu konkretnych towarów lub usług. Reprezentację cechuje natomiast podejmowanie działań nakierowanych na budowanie wizerunku firmy i relacji z klientami lub kontrahentami.

Znaczenie przypisywane reklamie i reprezentacji pozwala wnosić, że koszty obu rodzajów akcji pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i mają na celu osiągnięcie przychodów. Do uznania tych kosztów za koszty uzyskania przychodów nie wystarczy jednak stwierdzenie spełnienia ogólnej przesłanki z art. 22 ust. 1 updof lub art. 15 ust. 1 updop. Istotne jest również, aby poniesione koszty nie były z mocy prawa wykluczone z kosztów uzyskania przychodów. Warunek ten jest spełniony w przypadku kosztów reklamy, z kolei na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji.

Zwróć uwagę!

Wartość upominków reklamowych wydawanych klientom jest kosztem podatkowym firmy w pełnej wysokości, zaś wartość upominków o charakterze reprezentacyjnym jest w całości wykluczona z kosztów podatkowych.

Oceny charakteru kosztów związanych z zakupem upominków przeznaczonych dla klientów czy kontrahentów należy dokonywać, uwzględniając przesłanki obiektywne, takie jak całokształt działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiar poniesionych wydatków, jednostkowa wartość upominków, ustalenie kręgu adresatów promocji, okoliczności wręczania prezentów.

Gdy jednostkowa wartość upominków nie jest wysoka i są one rozdawane masowo oraz opatrzone w sposób trwały logo firmy prowadzącej promocję, organy podatkowe dopuszczają możliwość ujmowania wydatków na ich nabycie w kosztach uzyskania przychodów. Uznają bowiem, że z uwagi na powszechność gadżetów, ich wydawanie klientom czy kontrahentom nie przyczynia się do budowania wizerunku firmy (nie mają charakteru reprezentacyjnego). Wydatki te należy, co do zasady, zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami. W rezultacie podlegają potrąceniu w dacie ich poniesienia.

Do kosztów podatkowych nie można natomiast zaliczać kosztów zakupu upominków o znacznej wartości, które są przekazywane wyselekcjonowanym kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom. Takim upominkom, nawet jeżeli są opatrzone logo firmy, organy podatkowe przypisują funkcję reprezentacyjną, której celem jest budowa wizerunku firmy i relacji z klientami czy kontrahentami.

Zaprezentowane stanowisko wynika m.in. z interpretacji indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 sierpnia 2011 r., nr ILPB4/423-178/11-2/DS i z 12 października 2012 r., nr ILPB3/423-307/11/12-S/EK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 września 2012 r., nr IBPBI/2/423-612/12/MS i Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2011 r., nr IPPB1/415-1097/10-2/ES.

Zwróć uwagę!

W ocenie organów podatkowych zamieszczenie logo firmy na kosztownych upominkach przekazywanych klientom lub kontrahentom nie przesądza o reklamowym charakterze takich upominków i możliwości ujęcia wydatków na ich zakup w kosztach podatkowych.

 

2. Wartość otrzymanego upominku przychodem podatkowym

Na gruncie ustaw o podatku dochodowym, co do zasady, każde realne i wymierne przysporzenie o charakterze majątkowym trzeba rozpoznać jako przychód podatnika. Zatem u klienta, który otrzymuje upominek, z reguły powstaje przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Kwalifikacja podatkowa uzyskanego przychodu zależy jednak pod tego, czy upominek otrzymała osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, czy też przedsiębiorca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Upominek otrzymany przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu, jeżeli zachodzą okoliczności wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68a updof.


Upominek wydany klientowi, który nie prowadzi działalności gospodarczej

Różnego rodzaju drobne upominki, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, otrzymane od przedsiębiorcy w związku z promocją lub reklamą jego towarów bądź usług - mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a updof.

W świetle tego przepisu, dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

  • jednorazowa wartość świadczenia nie przekracza kwoty 200 zł,
     
  • świadczenie to pozostaje w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy, a zatem jest skierowane do faktycznego lub potencjalnego odbiorcy towarów lub usług, w celu zachęcenia go do dokonania zakupu,
     
  • świadczenie jest nieodpłatne i stanowi u świadczeniobiorcy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 updof,
     
  • świadczeniobiorca nie jest pracownikiem świadczeniodawcy ani osobą pozostającą ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (wynikającym np. z umowy zlecenia lub z umowy agencyjnej).

Regulacje podatkowe nie precyzują, co należy rozumieć przez "nieodpłatne świadczenie".

W praktyce utrwalił się pogląd, że pod pojęciem nieodpłatnych świadczeń należy rozumieć takiego rodzaju działania jednego podmiotu, które nie spotykają się z wzajemnym i ekwiwalentnym świadczeniem ze strony podmiotu będącego beneficjentem takiego nieodpłatnego świadczenia. Cechą nieodpłatnego świadczenia jest zatem, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.

Wartość pieniężną świadczeń rzeczowych określa się na podstawie cen rynkowych (art. 11 ust. 2 updof).

Wymaga podkreślenia, że jeżeli jednorazowa wartość upominku wydanego klientowi przekracza kwotę 200 zł, to podlega ona opodatkowaniu w całości (a nie tylko w części przewyższającej wymienioną kwotę).

Jeżeli zatem w konkretnym przypadku omawiane zwolnienie od podatku nie może mieć zastosowania - to firma, która wydała upominek, ma obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanego przez daną osobę przychodu (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania tej osoby.

Kwotę przychodu wykazaną w informacji PIT-8C, osoba która otrzymała upominek, powinna wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym.


Upominek dla przedsiębiorcy

Z kolei w przypadku gdy upominek otrzymuje przedsiębiorca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, to u niego wartość pieniężna tego upominku (bez względu na jej wysokość) stanowi przychód z działalności gospodarczej, którego wartość należy ustalić na podstawie cen rynkowych (art. 11 ust. 2 updof i art. 12 ust. 5 updop).

Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której, ze względu na specyfikę konkretnego prezentu, nie przedstawia on wartości handlowej (czyli nie może być przedmiotem obrotu), a tym samym przedsiębiorca nie uzyskuje przychodu podatkowego.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.