podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Wydatki na reklamę i reprezentację w kosztach firmy - Dodatek nr 13 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 18 (282) z dnia 20.09.2010

Przeznaczenie do degustacji wyrobów własnej produkcji

Piekarnia przekazała do współpracujących z nią sklepów wyroby piekarnicze w celu ich degustacji przez klientów tych sklepów. Czy wydatki związane z degustacją przez klientów sklepów ciast i pieczywa produkowanych przez piekarnię stanowią w całości wydatki związane z reklamą, czy też są to koszty reprezentacji?

Odpowiedź:

Wydatki związane z degustacją przez klientów sklepów ciast i pieczywa produkowanych przez piekarnię, jako wydatki reklamowe, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Z uzasadnienia:

Jako reklamę należy traktować działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych nabywców do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Reklamowany może być towar, usługa, marka, a także sama firma.

Zatem wydatki związane z przeprowadzeniem degustacji potraw, napojów i innych produktów spożywczych zarówno w miejscu prowadzenia działalności, jak i we współpracujących sklepach będą stanowiły wydatki o charakterze reklamowym. Należy do nich zaliczyć:

  • koszty produktów spożytych podczas degustacji, (u producentów napojów alkoholowych mogą to być niewielkie ilości produkowanych wyrobów),

  • wynagrodzenie dla hostess prowadzących degustacje,

  • bannery i foldery, wyposażenie stoiska (zakup stolików, obrusów, serwetek, jednorazowych tacek czy kubeczków, itp.).

Ujęcie w kosztach uzyskania przychodów wydatku z tytułu przeznaczenia wyrobów własnej produkcji do reklamy powinno być uwzględnione po koszcie wytworzenia a nie w cenie detalicznej. Nie dochodzi bowiem do sprzedaży wyprodukowanych wyrobów, tylko do zmiany kwalifikacji z wyrobów gotowych przeznaczonych do sprzedaży na produkty promocyjne.

(interpretacja indywidualna z 20 maja 2008 r., nr ITPB3/423-112/08/AM wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy) 

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60