podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 92 (1237) z dnia 16.11.2015

Data ujęcia w kosztach wydatków na ogłoszenie

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną prowadzącą księgi rachunkowe zamieścił w internetowej książce teleadresowej informację o prowadzonej firmie. Ogłoszenie to będzie się ukazywało przez rok, począwszy od listopada 2015 r. W którym momencie wydatki na to ogłoszenie należy uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów? Czy wydatek ten trzeba przypisać proporcjonalnie do 2015 r. i 2016 r.?

Ogłoszenie zamieszczone w internetowej książce teleadresowej ma na celu informowanie potencjalnych klientów o prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym poniesione z tego tytułu wydatki spełniają przewidziane w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) warunki konieczne do uznania ich za koszty uzyskania przychodów. Zostały bowiem poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie są wymienione w art. 23 tej ustawy jako niestanowiące kosztów podatkowych (jest to reklama, a nie reprezentacja, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof).

Podatnik prowadzący księgi rachunkowe obowiązany jest dzielić ponoszone koszty na bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio związane z przychodami. Podział ten jest niezbędny w celu prawidłowego rozliczenia kosztów podatkowych. Koszty zamieszczenia ogłoszenia nie są bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami - są to tzw. koszty pośrednie. Według art. 22 ust. 5c ustawy o pdof, koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, co do zasady, są potrącane w dacie poniesienia. Jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wówczas stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Oznacza to, że podatnik w dacie poniesienia kosztu powinien ująć w kosztach podatkowych tę część wydatku związanego z zamieszczeniem ogłoszenia, która przypada na dwa miesiące 2015 r. Natomiast w styczniu 2016 r. powinien wykazać w kosztach pozostałą część wydatku, tj. tę dotyczącą dziesięciu miesięcy 2016 r.

Przykład

W listopadzie 2015 r. podatnik poniósł koszty zamieszczenia informacji o swojej firmie w internetowej książce teleadresowej. Ogłoszenie to będzie się ukazywało od listopada 2015 r. do października 2016 r. Koszt jego zamieszczenia wyniósł 600 zł.

Podatnik poniesiony z tego tytułu wydatek rozdzielił proporcjonalnie do liczby miesięcy przypadających na dany rok podatkowy. Wobec czego w listopadzie 2015 r. uwzględnił w kosztach uzyskania przychodów kwotę 100 zł (600 zł : 12 m-cy × 2 m-ce). Pozostałą część kosztów w wysokości 500 zł (600 zł : 12 m-cy × 10 m-cy) podatnik zaliczy do kosztów podatkowych w styczniu 2016 r.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60