podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 24 (887) z dnia 20.08.2015

Wynagrodzenie członka rady nadzorczej - składki ZUS i rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych

Nasza spółdzielnia mieszkaniowa ma zamiar wprowadzić wynagrodzenie dla członków rady nadzorczej, płatne raz na kwartał w wysokości 120 zł. Czy od tego wynagrodzenia powinniśmy potrącać składki ZUS? Jeżeli tak, to w jaki sposób należy uwzględniać te składki w rozliczeniu podatku dochodowego członka rady nadzorczej?

Od wynagrodzenia wypłacanego członkowi rady nadzorczej (bez względu na wysokość tego wynagrodzenia) spółdzielnia mieszkaniowa powinna potrącać i przekazywać do ZUS składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne tej osoby. Sposób uwzględnienia tych składek w rozliczeniu podatku dochodowego członka rady nadzorczej zależy od tego, czy jego wynagrodzenie podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, czy zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Składki ZUS

Od 1 stycznia 2015 r. członkowie rady nadzorczej, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Nie ma przy tym znaczenia, czy członek rady nadzorczej jednocześnie posiada inny tytuł do tych ubezpieczeń (np. w związku z umową o pracę, umową zlecenia, etc.) albo ma ustalone prawo do emerytury lub renty.

Wynika to z przepisów art. 6 ust. 1 pkt 22 oraz art. 9 ust. 4 i 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.).

Zgodnie z regulacjami tej ustawy:

  • składkę na ubezpieczenie emerytalne finansują z własnych środków (w równych częściach) członek rady nadzorczej oraz płatnik składek, czyli podmiot, w którym członek rady nadzorczej pełni swoją funkcję - każdy z nich w wysokości 9,76% podstawy wymiaru składki,
     
  • składkę na ubezpieczenia rentowe - członek rady nadzorczej finansuje w wysokości 1,5% podstawy jej wymiaru, zaś płatnik w wysokości 6,5% podstawy jej wymiaru.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członka rady nadzorczej, co do zasady, stanowi jego przychód - łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 18 ust. 4 pkt 10 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Trzeba przy tym zauważyć, że z podstawy wymiaru składek zostały wyłączone przychody wskazane w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.). Wyłączenia te stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji (§ 5 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia).

Ponadto, członkowie rady nadzorczej nadal podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.).

Składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 9% podstawy wymiaru i jest finansowana ze środków ubezpieczonego (członka rady nadzorczej).

Od 1 stycznia 2015 r. podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwotę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, finansowanych przez członka rady nadzorczej, potrąconych z jego środków przez płatnika.

Co istotne, składkę na ubezpieczenie zdrowotne pobiera się również wówczas, gdy wynagrodzenie członka rady nadzorczej podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Tak stanowi art. 83 ust. 3 pkt 6 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

W konsekwencji, od wynagrodzenia wypłacanego członkowi rady nadzorczej (bez względu na wysokość tego wynagrodzenia i sposób opodatkowania podatkiem dochodowym) spółdzielnia mieszkaniowa powinna potrącać i przekazywać do ZUS składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne tej osoby.

Przykład

Pani Anna jest członkiem rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej. Z tytułu pełnienia tej funkcji pani Anna uzyska we wrześniu 2015 r. wynagrodzenie w wysokości 120 zł brutto.

W takiej sytuacji spółdzielnia mieszkaniowa powinna (jako płatnik) potrącić z wynagrodzenia pani Anny i przekazać do ZUS:

1) składki na ubezpieczenia społeczne łącznie w wysokości 13,51 zł, z czego:

a) składka na ubezpieczenie emerytalne = 11,71 zł (120 zł × 9,76%),

b) składka na ubezpieczenia rentowe = 1,80 zł (120 zł × 1,5%),

2) składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9,58 zł [(120 zł - 13,51 zł) × 9%].

Ponadto spółdzielnia mieszkaniowa powinna z własnych środków sfinansować i przekazać do ZUS: składkę na ubezpieczenie emerytalne w wysokości 11,71 zł (120 zł × 9,76%) oraz składkę na ubezpieczenia rentowe pani Anny w wysokości 7,80 zł (120 zł × 6,5%).

Jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członka rady nadzorczej (w przeliczeniu na okres miesiąca) stanowi co najmniej równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę - to wówczas podmiot, w którym członek rady nadzorczej pełni swoją funkcję, powinien również opłacać składkę na Fundusz Pracy, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.). W przypadku osób, które uzyskują przychody z kilku źródeł (np. z umowy o pracę i pełnienia funkcji członka rady nadzorczej), wspomniany limit odnosi się do łącznej kwoty stanowiącej podstawę wymiaru ich składek. Przy czym osoba uzyskująca przychody z kilku źródeł powinna złożyć każdemu płatnikowi stosowne oświadczenie (art. 104 ust. 3 i 4 ustawy o promocji zatrudnienia).

Rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych

Zgodnie z systematyką przyjętą przez ustawodawcę, wynagrodzenia oraz inne świadczenia otrzymywane przez osoby należące do składu rad nadzorczych osób prawnych (m.in. spółdzielni mieszkaniowych) zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o PDOF.

Na zasadzie wyjątku zwolnione od podatku są przychody (dochody) wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PDOF.

Przychody otrzymane przez polskiego rezydenta z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej osoby prawnej (np. spółdzielni mieszkaniowej), w zależności od okoliczności faktycznych, podlegają opodatkowaniu:

bądź

  • na zasadach ogólnych, określonych w tej ustawie.

» Zryczałtowany podatek dochodowy

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PDOF, od przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu rad nadzorczych osób prawnych pobiera się 18% zryczałtowany podatek dochodowy - jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.

Opodatkowanie przychodu otrzymanego przez członka rady nadzorczej osoby prawnej zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma zatem miejsce, o ile łącznie występują następujące przesłanki:

  • kwota należności została wprost określona w umowie (w tym także w uchwale walnego zgromadzenia lub w akcie powołania) i nie przekracza 200 zł oraz
     
  • członek rady nadzorczej nie jest pracownikiem podmiotu, w którym pełni swoją funkcję.

W takiej sytuacji, od wynagrodzenia wypłacanego członkowi rady nadzorczej osoba prawna (np. spółdzielnia mieszkaniowa), jako płatnik, powinna pobrać 18% zryczałtowany podatek dochodowy.

UWAGA! 18% zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się od przychodu, którego nie pomniejsza się ani o koszty jego uzyskania, ani o składki potrącone przez płatnika na ubezpieczenia społeczne. Z kolei od kwoty zryczałtowanego podatku nie można odliczyć składki potrąconej przez płatnika na ubezpieczenie zdrowotne.

Jeżeli jednak członek rady nadzorczej w danym roku uzyska również przychody z innych źródeł (np. ze stosunku pracy, z działalności gospodarczej) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to w rocznym zeznaniu podatkowym będzie mógł odliczyć zarówno składki, które zapłacił na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak i składkę na ubezpieczenie zdrowotne (w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy wymiaru tej składki).

Zryczałtowany podatek nie ma natomiast zastosowania, gdy którykolwiek z warunków wskazanych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PDOF nie jest spełniony (np. uchwała walnego zgromadzenia lub akt powołania jedynie określa sposób obliczenia należności członka rady nadzorczej, jako iloczyn stawki za posiedzenie rady i liczby tych posiedzeń w danym okresie).

Jeżeli zatem w rozpatrywanym stanie faktycznym spółdzielnia mieszkaniowa będzie raz na kwartał wypłacać wynagrodzenie w wysokości 120 zł brutto (bez względu na liczbę posiedzeń) członkowi rady nadzorczej, który nie jest pracownikiem tej spółdzielni i kwota ta będzie wprost określona w uchwale walnego zgromadzenia lub w akcie powołania, to - naszym zdaniem - w świetle literalnego brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PDOF, wynagrodzenie to powinno być opodatkowane 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Przykład

Pani Anna pełni funkcję członka rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej, której nie jest pracownikiem. Zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia spółdzielni, członkowi rady nadzorczej przysługuje wynagrodzenie w kwocie 120 zł brutto, płatne raz na kwartał (bez względu na ilość posiedzeń).

Naszym zdaniem, w takiej sytuacji, od wynagrodzenia wypłaconego pani Annie we wrześniu 2015 r. spółdzielnia mieszkaniowa powinna pobrać i przekazać do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 22 zł (120 zł × 18%; po zaokrągleniu do pełnych złotych).

W rezultacie kwota wynagrodzenia do wypłaty, po potrąceniu finansowanych przez panią Annę składek na ubezpieczenia społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, wyniesie 74,91 zł [120 zł - (13,51 zł + 9,58 zł + 22 zł)].

Podobnie uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 11 października 2013 r., nr ILPB2/415-677/13-2/TR, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 3 czerwca 2014 r., nr ITPB2/415-244/14/MU.

Trzeba jednak zauważyć, że organy podatkowe nie prezentują w tej sprawie jednolitego stanowiska. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 5 stycznia 2015 r., nr ITPB2/415-909/14/MU, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że:

"(...) skoro uchwała Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy określa, że członkom rady nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 125 zł, co oznacza, że z umów (aktów powołania) nie wynika kwota wynagrodzenia, jaką otrzymają jej członkowie w związku z uczestnictwem w radzie nadzorczej, Wnioskodawca obowiązany jest od wypłaconych świadczeń do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o PDOF. (...)"

Naszym zdaniem, ta ostatnia wykładnia budzi wątpliwości, nie wynika ona bowiem wprost z postanowień art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PDOF. Dlatego też - w celu uniknięcia ewentualnego sporu - uzasadnione jest wystąpienie do właściwego organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, na tle konkretnego stanu faktycznego.

Dla porządku przypominamy, że kwotę pobranego 18% zryczałtowanego podatku dochodowego płatnik powinien przekazać do 20-go dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swojej siedziby oraz wykazać w rocznej zbiorczej deklaracji PIT-8AR.

Przychodu opodatkowanego w formie ryczałtu podatnik (członek rady nadzorczej) nie wykazuje w rocznym zeznaniu podatkowym.

» Opodatkowanie na zasadach ogólnych

Natomiast jeżeli na gruncie określonego stanu faktycznego (niespełniającego przesłanek wskazanych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PDOF), wynagrodzenie członka rady nadzorczej powinno być opodatkowane na zasadach ogólnych, to w takiej sytuacji przy wypłacie tego wynagrodzenia płatnik powinien pobrać 18% zaliczkę na podatek dochodowy, obliczoną zgodnie z art. 41 ust. 1 i 1a tej ustawy.

Podstawę obliczenia zaliczki na podatek stanowi dochód obliczony w następujący sposób:

  • przychód uzyskany przez członka rady nadzorczej (po wyłączeniu świadczeń zwolnionych od podatku),
     
  • minus zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, które wynoszą 111,25 zł miesięcznie (art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o PDOF),
     
  • minus potrącone przez płatnika w danym miesiącu ze środków podatnika składki na ubezpieczenia społeczne (z wyjątkiem składek, których podstawę stanowi przychód zwolniony od podatku).

Obliczoną zaliczkę na podatek dochodowy zmniejsza się o składkę na ubezpieczenie zdrowotne pobraną przez płatnika ze środków członka rady nadzorczej. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą się zmniejsza podatek, nie może jednak przekroczyć 7,75% podstawy jej wymiaru. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że jeżeli obliczona przez płatnika składka na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej przekracza zaliczkę na podatek dochodowy, to nie ma zastosowania mechanizm obniżenia tej składki do wysokości zaliczki na podatek dochodowy (określony w art. 83 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej m.in. dla składek obliczanych od przychodów ze stosunku pracy).

Kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy płatnik powinien przekazać do 20-go dnia następnego miesiąca na rachunek właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Ponadto po zakończeniu roku płatnik powinien sporządzić:

  • deklarację roczną PIT-4R, którą należy przesłać do urzędu skarbowego do końca stycznia,
     
  • imienną informację PIT-11, którą należy przekazać członkowi rady nadzorczej i właściwemu dla miejsca jego zamieszkania urzędowi skarbowemu - do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Kwoty wykazane w informacji PIT-11 członek rady nadzorczej powinien wykazać w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.

Przykład

Pan Marek jest członkiem rady nadzorczej spółdzielni, w której jednocześnie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę.

We wrześniu 2015 r. spółdzielnia wypłaci panu Markowi wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej w wysokości 120 zł brutto.

W takiej sytuacji:

1) składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe potrącone przez płatnika łącznie = 13,51 zł (120 zł × 11,26%),

2) składka na ubezpieczenie zdrowotne:

a) potrącona przez płatnika = 9,58 zł [(120 zł - 13,51 zł) × 9%],

b) podlegająca odliczeniu od podatku dochodowego = 8,25 zł [(120 zł - 13,51 zł) × 7,75%],

3) podstawa zaliczki na podatek dochodowy = [120 zł - (111,25 zł + 13,51 zł)] = 0,

4) zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych = 0,

5) kwota wynagrodzenia do wypłaty = [120 zł - (13,51 zł + 9,58 zł)] = 96,91 zł.

www.PodatekDochodowy.pl - Rozliczenie podatku:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.RozliczeniaPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.