podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 11 (347) z dnia 1.06.2013

Rozliczenie podatkowe przedsiębiorcy doposażającego stanowisko pracy dla bezrobotnego

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą może ubiegać się o zrefundowanie kosztów wyposażenia bądź doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Refundacja ta udzielana jest ze środków Funduszu Pracy, w wysokości określonej w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą a starostą (z tym że nie może ona przekraczać 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia).

Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego jest dokonywana po przedłożeniu rozliczenia i udokumentowaniu poniesionych (w okresie od dnia zawarcia umowy) kosztów na wyposażenie lub doposażenie jego stanowiska pracy.

Zasady przyznawania tego rodzaju refundacji regulują przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 457).

 

1. Otrzymanie refundacji a przychód

O tym czy refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej, decyduje to, jakie świadczenie zostanie w ramach tej pomocy zrefundowane. Przychodem z działalności są bowiem dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Wymienione świadczenia nie są jednak przychodem, gdy związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Tak wynika z art. 14 ust. 2 pkt 2 updof.

Zatem otrzymana z Funduszu Pracy refundacja, która stanowi zwrot wydatków poniesionych na zakup środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowi u podatnika przychodu. Refundacji tej nie ujmuje się wobec tego w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnach przeznaczonych do ewidencji przychodów.

Inaczej jest w przypadku refundacji obejmującej koszty zakupu wyposażenia.

Zwróć uwagę!

Otrzymana refundacja w części dotyczącej zakupu składników majątkowych innych niż środki trwałe, jest przychodem z działalności gospodarczej. Należy ją w momencie otrzymania wpisać do podatkowej księgi w kolumnie 8 "pozostałe przychody".

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 12 marca 2013 r., nr ITPB1/415-1324/12/PSZ stwierdził, że: "(…) otrzymana (…) refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnych, jako uzyskana z państwowego funduszu celowego, nie stanowi dotacji otrzymanej z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, co wyklucza zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei, analizując art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, należy mieć na uwadze, że warunkiem korzystania ze zwolnienia z opodatkowania jest, by dotacja otrzymana została przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. We wniosku nie wskazano, by warunki te zostały spełnione. Sam fakt, że środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego, nie przesądza o tym, że otrzymana refundacja może być zwolniona z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. W przedmiotowej sprawie znajduje natomiast zastosowanie (…) art. 14 ust. 2 pkt 2 (…) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, otrzymana przez Pana dotacja w części przeznaczonej na zakup środków trwałych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem w tej części otrzymana refundacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Natomiast część otrzymanej kwoty stanowiąca refundację kosztów zakupu wyposażenia, stanowi stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy przychód z działalności gospodarczej, niekorzystający - w świetle art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz 137 ustawy - ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym".

 

2. Zwrot VAT od zakupionych składników majątku

Na podstawie § 4 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2012 r., podatnicy są zobowiązani do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji. Oznacza to, że w przypadku gdy refundacja pokrywa kwotę brutto wydatku, tj. łącznie z VAT, który zostanie przez podatnika odzyskany, to przedsiębiorca otrzymujący refundację zobowiązany jest do zwrotu do urzędu pracy równowartości odzyskanego VAT.

Kwota refundacji przyznana na pokrycie kosztów zakupu składników majątku niezaliczonych do środków trwałych, np. wyposażenia, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Odnosi się to również do tej części refundacji, która pokrywa podatek VAT od zakupu składników wyposażenia. W rezultacie gdy podatnicy zwrócą tę część refundacji, powinni również zmniejszyć wysokość przychodów zaewidencjonowanych w kolumnie 8 podatkowej księgi.

Natomiast zwrot tej części refundacji, która pokryła odzyskany podatek VAT od zakupu środków trwałych, będzie neutralny podatkowo. Wynika to z faktu, że refundacja przyznana na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych nie jest przychodem podatkowym.

 

3. Rozliczenie w kosztach podatkowych wydatków na utworzenie stanowiska pracy

Pomoc na zakup wyposażenia bądź doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego udzielana jest na zasadzie refundacji kosztów.

Wydatki poniesione na zakup składników majątku niezaliczonych do środków trwałych, np. wyposażenia, jeżeli są one wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, uważa się za koszty uzyskania przychodów. Polegają one bezpośredniemu zaliczeniu do tych kosztów.

Inaczej jest w przypadku kosztów zakupu środków trwałych. Koszty te są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Jednak w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 updof, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych, która odpowiada poniesionym wydatkom m.in. na ich nabycie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że do kosztów podatkowych zalicza się tylko odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która nie została sfinansowana ze środków otrzymanych z refundacji.

 

4. Wpływ refundacji na jednorazową amortyzację

Podatnik posiadający status małego podatnika może stosować przepisy w zakresie jednorazowej amortyzacji, określone w art. 22k ust. 7-13 updof. Otrzymana refundacja nie ma wpływu na:

  • podstawę amortyzacji, czyli wartość początkową środka trwałego; wartość tę ustala się przed rozpoczęciem amortyzacji środka trwałego i nie należy jej zmieniać w związku ze zwrotem, w formie refundacji, ceny nabycia tego składnika majątku,
     
  • wysokość dokonanego jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.

Ma jednak wpływ na wysokość jednorazowego odpisu amortyzacyjnego zaliczonego do kosztów podatkowych.

W związku z tym, że otrzymanie refundacji następuje zazwyczaj już po uwzględnieniu w kosztach podatkowych jednorazowego odpisu, zachodzi konieczność wyłączenia z tych kosztów kwoty odpisu w części przypadającej na zrefundowaną część wartości początkowej środka trwałego. Nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która została zwrócona w jakiejkolwiek formie, a zatem także przez refundację (art. 23 ust. 1 pkt 45 updof).

Zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów należy dokonać wstecz, tj. w miesiącu, w którym jednorazowy odpis amortyzacyjny stanowił koszt podatkowy. Stanowisko takie wynika z aktualnych wyjaśnień organów podatkowych (por. interpretację indywidualną: Ministra Finansów z 28 grudnia 2012 r., nr DD6/033/14/MNX/12/PK-258 oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 4 marca 2013 r., nr IPTPB3/423-425/12-4/KJ).

Przykład

W styczniu 2013 r. podatnik na potrzeby zorganizowania stanowiska pracy dla bezrobotnego zakupił środek trwały za kwotę 6.150 zł (w tym netto 5.000 zł oraz VAT 1.150 zł). W tym samym miesiącu przyjął go do używania i wprowadził do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Dokonał też jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w kwocie 5.000 zł, który uwzględnił w kosztach uzyskania przychodów w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" podatkowej księgi.

W lutym 2013 r. podatnik dokonał zakupu wyposażenia na kwotę 3.500 zł (w tym netto 2.845,53 zł oraz VAT 654,47 zł). Kwotę 2.845,53 zł wykazał w księdze w kolumnie 13.

W maju 2013 r. podatnik otrzymał z urzędu pracy refundację dotyczącą utworzonego stanowiska pracy w kwocie 9.650 zł, z której sfinansowany został zakup środka trwałego w kwocie 6.150 zł oraz wyposażenia w kwocie 3.500 zł.

Podatnik wpisał w księdze w kolumnie 8 "pozostałe przychody" kwotę 3.500 zł. Ponadto skorygował koszty uzyskania przychodów stycznia, wyłączając z nich z kolumny 13 księgi kwotę 5.000 zł.

W czerwcu 2013 r. podatnik zwrócił do urzędu pracy odzyskany VAT pokryty dotacją w kwocie 1.804,47 zł, z tego kwota 1.150 zł dotyczyła zakupionego środka trwałego, a kwota 654,47 zł wyposażenia. Podatnik wyłączył z przychodów z kolumny 8 księgi kwotę 654,47 zł, tj. zwrócony VAT dotyczący nabytego wyposażenia.

www.PodatekDochodowy.pl - Rozliczenie podatku:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.RozliczeniaPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.