Gazeta Podatkowa nr 32 (1282) z dnia 21.04.2016
MF wyjaśnia. Motocykl w podatku dochodowym jest samochodem osobowym
Małym podatnikom i podatnikom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej ustawodawca dał możliwość rozliczania w kosztach podatkowych wydatków związanych z nabyciem czy wytworzeniem środków trwałych w formie jednorazowej amortyzacji w oparciu o art. 22k ust. 7-13 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16k ust. 7-13 ustawy o pdop. Preferencję tę można zastosować m.in. w odniesieniu do zaliczonych do grupy 7 KŚT środków transportu. Ustawodawca zastrzegł jednak, że nie dotyczy ona samochodów osobowych.
W KŚT ustawodawca odrębnie zgrupował pod symbolem 740 - motocykle, przyczepy i wózki motocyklowe, a pod symbolem 741 - samochody osobowe. W związku z tym wydawać by się mogło, że prawo zastosowania jednorazowej amortyzacji przysługuje w stosunku do motocykli, co jeszcze niedawno organy podatkowe dopuszczały (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14.11.2014 r., nr ILPB4/423-416/14-3/DS.). Obecnie jednak zajmują całkowicie odmienne stanowisko w tej kwestii. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 25.03.2016 r., nr ITPB1/4511-1/16/PSZ, uznał, że na gruncie podatku dochodowego motocykl należy traktować jako samochód osobowy.
Zrównanie motocykla z samochodem osobowym potwierdziło również Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 13.04.2016 r. stanowiącym odpowiedź na pytanie naszego Wydawnictwa. Resort w swoich rozważaniach wyszedł od definicji samochodu osobowego zawartej w art. 5a pkt 19a ustawy o pdof. Wskazuje on, że samochód osobowy to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, ze wskazanymi w tym przepisie wyjątkami. Zdaniem Ministerstwa Finansów sformułowanie "pojazd samochodowy" powinno tu być rozumiane zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Z przepisów o ruchu drogowym wynika z kolei, że pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, jednak określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Z kolei motocykl definiują one jako pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół. Ministerstwo Finansów na tej podstawie uznaje, że w świetle ustawy o pdof motocykl mieści się w definicji samochodu osobowego.
Taka klasyfikacja niesie określone, niekorzystne dla przedsiębiorców konsekwencje. Przede wszystkim oznacza to brak możliwości amortyzacji motocykla metodą degresywną oraz metodą jednorazowej amortyzacji. Ponadto w przypadku niewprowadzenia na stan środków trwałych motocykla wykorzystywanego do celów firmowych należy wydatki związane z jego eksploatacją rozliczać poprzez ewidencję przebiegu pojazdu według stawek za 1 km przebiegu pojazdu dla samochodu osobowego wskazanych w rozporządzeniu dotyczącym dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Taka interpretacja może dziwić, zwłaszcza że pomija KŚT stanowiącą grupowanie decydujące o stosowaniu określonych stawek amortyzacyjnych na potrzeby podatku dochodowego, która wyraźnie rozgranicza samochody osobowe i motocykle. Ponadto przywołane rozporządzenie określa dla motocykli odrębną od samochodów osobowych stawkę za 1 km przebiegu pojazdu.
www.PodatekDochodowy.pl - Aktualności:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|