
Przegląd Podatku Dochodowego nr 16 (640) z dnia 20.08.2025
Otrzymanie dofinansowania do praktyki absolwenckiej - informacja Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów w informacji z 20 maja 2025 r. przekazywanej do mediów na zapytania dziennikarzy (ID informacji 640403) odniosło się do problematyki dofinansowania kosztów praktyki absolwenckiej w kwocie 250 zł miesięcznie, przewidzianego w art. 7a znowelizowanej ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244 ze zm.).
1. Zmiany w ustawie o praktykach absolwenckich
Generalnie, 1 czerwca 2025 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620), która zastąpiła ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i wprowadziła zmiany w wielu aktach prawnych, w tym m.in. w ustawie o praktykach absolwenckich.
W ust. 4a dodanym w art. 5 ustawy o praktykach absolwenckich wprowadzono możliwość zawarcia umowy o praktykę absolwencką z niepełnoletnim praktykantem, który ukończył szkołę ponadpodstawową i spełnia obowiązek nauki przez uczęszczanie na praktykę zgodnie z art. 36 ust. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043). Powołany art. 36 ust. 12 ustawy - Prawo oświatowe mówi o tym, że uczeń, który ukończył szkołę ponadpodstawową przed ukończeniem 18 roku życia, może również spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie do uczelni, na kwalifikacyjny kurs zawodowy albo na praktykę absolwencką, o której mowa w ustawie o praktykach absolwenckich.
Wspomniana umowa może być zawarta na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez niego 18 roku życia. Z kolei stosownie do zmienionego ust. 5 w art. 5 ustawy o praktykach absolwenckich, zawarcie kolejnej umowy między praktykantem a tym samym pomiotem przyjmującym na praktykę jest możliwe na łączny okres nie dłuższy niż 3 miesiące, a w przypadku:
- praktykanta, który nie ukończył 18 roku życia - na okres nie dłuższy niż do ukończenia 18 roku życia,
- praktykanta, który ukończył 18 rok życia - na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
Wprowadzono również przepis (art. 7a ustawy o praktykach absolwenckich), na mocy którego podmiotowi, który zawarł z niepełnoletnim praktykantem umowę o praktykę absolwencką, przysługuje dofinansowanie kosztów praktyki. Kwota przysługującego dofinansowania wynosi 250 zł za każdy pełny miesiąc praktyki, jeżeli została ona zrealizowana w wymiarze co najmniej 120 godzin miesięcznie. Dofinansowanie przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania praktykanta, w drodze decyzji. Jest ono finansowane ze środków Funduszu Pracy.
W celu przyznania kwoty dofinansowania pracodawca powinien złożyć wniosek w terminie 3 miesięcy od dnia ukończenia praktyki przez praktykanta. Dofinansowanie udzielane podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2025 r. poz. 468), stanowi pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis lub pomocy w ramach zasady de minimis w rolnictwie.
2. Dofinansowanie dla pracodawcy a przychód podatkowy
We wspomnianej na początku informacji Ministerstwa Finansów będącej odpowiedzią na pytanie dziennikarza, czy dofinansowanie kosztów praktyki w kwocie 250 zł miesięcznie, przewidziane w art. 7a ustawy o praktykach absolwenckich stanowi dla podatników CIT/PIT prowadzących działalność gospodarczą przychód z tej działalności podlegający opodatkowaniu i nieobjęty zwolnieniem podatkowym, czytamy: "W ocenie Ministerstwa Finansów otrzymywane przez podatników dofinansowanie kosztów praktyki absolwenckiej, wskazane w art. 7a ustawy o praktykach absolwenckich, co do zasady może stanowić dla tych podatników przychód podatkowy na gruncie ustaw CIT oraz PIT.
Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 12 ust. 1 ustawy CIT, przychodem są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie świadczeń, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w przepisach. Z kolei, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Wskazane w art. 7a ustawy o praktykach absolwenckich świadczenie nie zostało objęte żadnym z wyłączeń, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy CIT (analogicznie art. 14 ust. 3 ustawy PIT), ani nie zostało objęte zwolnieniem na podstawie art. 17 ustawy CIT (analogicznie art. 21 ustawy PIT). (...) W konsekwencji brak jest podstaw prawnych do przyjęcia, że świadczenie to pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem dochodowym".
www.PodatekDochodowy.pl - Aktualności:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|