podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (641) z dnia 1.09.2025

Nowe limity dotyczące samochodów osobowych obowiązujące od 2026 r.

Nowe prawo Od 1 stycznia 2026 r. będą obowiązywały nowe limity kosztów podatkowych dotyczące samochodów osobowych, dla których emisja dwutlenku węgla jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr. Przy czym w myśl przepisów przejściowych do samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2026 r. należy stosować limity obowiązujące do 31 grudnia 2025 r. Czy przewidziano przepisy przejściowe dla samochodów używanych na podstawie umowy leasingu?

1. Obecne regulacje

Stosownie do obecnie obowiązującego art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

  • 225.000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz pojazdem napędzanym wodorem,
  • 150.000 zł - w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

Z kolei na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 47a updof i art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umów leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz pojazdem napędzanym wodorem kwota tego limitu wynosi 225.000 zł (art. 23 ust. 5e updof i art. 16 ust. 5e updop).

2. Zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmianie ulegnie brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47a updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49a updop.

Ustawodawca dla samochodów osobowych innych niż będących pojazdami elektrycznymi czy napędzanymi wodorem określił dwa limity odpisów amortyzacyjnych i opłat wynikających z umów leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Są one zależne od emisji dwutlenku węgla.

Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych odpowiednio w art. 22a-22o updof i art. 16a-16m updop, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

a) 225.000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289 ze zm.) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,

b) 150.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,

c) 100.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 ze zm.), jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.

Z kolei stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 47a updof i art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa odpowiednio w art. 23a pkt 1 updof i art. 17a pkt 1 updop, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota:

  • 150.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
  • 100.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr,

pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

W niezmienionym brzmieniu pozostaje treść art. 23 ust. 5e updof i art. 16 ust. 5e updop, które wyznaczają kwotę 225.000 zł w zakresie limitowania w kosztach podatkowych opłat wynikających z umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz pojazdem napędzanym wodorem.

3. Przepisy przejściowe

Omówione zmiany będą mieć zastosowanie do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od 1 stycznia 2026 r. Tak wynika z przepisów przejściowych, tj. art. 41 pkt 4 w związku z art. 30 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2269 ze zm.), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Przepisy przejściowe mówią o pojazdach wprowadzonych do ewidencji od 1 stycznia 2026 r. Tymczasem samochody osobowe, które są wykorzystywane w działalności gospodarczej na podstawie m.in. umowy leasingu, nie są wprowadzane do takiej ewidencji przez leasingobiorcę. Opłaty z nimi związane są limitowane na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 47a updof i art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, które w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r. odwołują się bezpośrednio do limitów stosowanych dla odpisów amortyzacyjnych.

Powstała wątpliwość, jak interpretować przepisy przejściowe w przypadku pojazdów używanych na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze? Czy wynikające z nich uregulowania będzie należało stosować do umów zawartych od 1 stycznia 2026 r.? O rozstrzygnięcie tej kwestii nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów. Stanowisko to zaprezentujemy na łamach Przeglądu Podatku Dochodowego po uzyskaniu odpowiedzi.

www.PodatekDochodowy.pl - Aktualności:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60