podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 6 (438) z dnia 20.03.2017

Wydatki na drobne prezenty opatrzone logo to wydatki reklamowe - wyrok NSA

Wydatki na drobne prezenty opatrzone logo mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki reklamowe, nawet jeśli takie gadżety reklamowe są wydawane określonej grupie odbiorców. Posługiwanie się takimi gadżetami wpływa bowiem na promocję firmy, a promowanie marki firmy jest formą reklamy.

Tak wynika z wyroku NSA z 9 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 2293/16.

Orzecznictwo Baza orzeczeń wydawanych m.in. przez sądy administracyjne dostępna jest w serwisie
www.orzecznictwo.gofin.pl

Problem interpretacyjny, o którego wyjaśnienie zwróciła się do organu podatkowego spółka z o.o., dotyczył możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup oznaczonych lub nieoznaczonych firmowym logo gadżetów w postaci m.in. kalendarzy, długopisów, breloków do kluczy, portfeli, ramek cyfrowych, stacji pogodowych, kubków termicznych. Gadżety te, niemające cech wystawności, są wydawane m.in. przez członków zarządu spółki w czasie spotkań biznesowych kontrahentom lub potencjalnym kontrahentami w formie zwyczajowych prezentów. Spółka wyraziła stanowisko, że do wydatków na zakup gadżetów nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, a skoro gadżety mają funkcję reklamową, wydatki te można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Minister Finansów uznał to stanowisko za błędne. Podkreślił, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, wydatki na reprezentację, bez żadnych wyjątków, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Uznał, że wydatki poniesione na zakup prezentów dla kontrahentów mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy, gdy są rozdawane masowo, tak by trafiały do jak najszerszej grupy odbiorców. W przypadku natomiast gdy gadżety są przekazywane ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerów handlowych, wydatki na ich zakup należy powiązać z reprezentacją, rozumianą jako "przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz".

Sąd administracyjny pierwszej instancji nie zgodził się z dokonaną przez organ podatkowy wykładnią terminu "reprezentacja", wskazując, że art. 16 ust. 1 pkt 28 updop za reprezentację uznaje bowiem określone czynności (np. zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych). Uznał natomiast, że skoro niektóre z gadżetów wydawanych przez spółkę są opatrzone logo, to przynajmniej w tym zakresie ponoszone wydatki są kosztami reklamy. Nie zmienia tego fakt, że są wydawane tylko kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom. WSA zwrócił uwagę, że w przypadku spółki będącej producentem maszyn i urządzeń dla sektora górniczego, odlewów stalowych i żeliwnych, kierowanie reklamy do podmiotów niezainteresowanych jej produktami byłoby działaniem niecelowym.

NSA rozpatrując skargę kasacyjną wniesioną przez Ministra Finansów, uznał, że nie jest ona zasadna. Sąd kasacyjny zauważył, że w kontekście rozpatrywanej sprawy zasadnicze znaczenie ma rozróżnienie między reklamą a reprezentacją. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym wydatki na reklamę w całości kwalifikują się do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop, podczas gdy koszty reprezentacji są z tej kategorii kosztów całkowicie wykluczone. Stanowi o tym art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

NSA zgodził się z oceną sądu pierwszej instancji, że reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach czy usługach, ale także promowanie marki firmy, np. poprzez umieszczanie logo firmy na różnych przedmiotach. Umieszczenie na określonym przedmiocie znaku firmy powoduje, że co do zasady przedmiot ten będzie traktowany, jako przedmiot reklamowy.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.